Lehdissä ja sosiaalisessa mediassa on väännetty autoilijan vastuusta tilanteessa, jossa nopeusrajoitusmerkki on lumen peitossa niin, ettei siitä saa selvää.
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajan, ylikomisario Dennis Pasterstein on todennut aiemmin, että vastuu on aina kuljettajalla, ”olipa kyseessä nopeusrajoitusmerkki tai mikä tahansa liikennemerkki ja peittyipä se lumen tai minkä tahansa syyn takia”. Pasterstein vetosi Twitter-kommenteissaan tieliikennelakiin ja kuljettajan selonottovelvollisuuteen voimassa olevista liikennesäännöistä.
Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen tyrmäsi kuitenkin Pastersteinin kannanotot.
- Hän ei tunne rikoslakia, eikä ymmärrä, mistä on kysymys. Tieliikennelakikaan ei ole hänen kannallaan, Tolvanen totesi Iltalehdelle Pastersteinin puheista.
Professori kutsui liikenneturvallisuuskeskuksen johtajan kannanottoa ”emämunaukseksi” ja sanoi tällaisen heikentävän poliisin uskottavuutta.
Keskustelu asiasta on jatkunut poliisien parissa Twitterissä. Poliisitoimintayksikössä poliisitarkastajana toimiva Konsta Arvelin kutsuu keskustelua huolellisen tienkäyttäjän velvollisuuksista mielenkiintoiseksi. Muun muassa sakkomenettelystä ja liikenneturvallisuudesta vastaavan Arvelinin mukaan tällaiset tilanteet eivät ole yksiselitteisiä.
– Luminen merkki ei voi täysin kategorisesti poistaa selonottovelvollisuutta. Esimerkiksi tutulla tiellä ei välttämättä voi vedota tietämättömyyteen. Faktat selviävät juttujen tutkinnassa, hän selittää.
Ylikomisario Dennis Pasterstein vastaa Arvelinille asian olevan juuri näin.
Ylikomisario Jari Taponen jatkaa keskustelussa, että tapausten perusteella olosuhteiden vaikutus huolellisuustason määrittämiseen vaikuttaa edelleen rangaistuksen tasoon.
– Ei siis voida päätellä, että jos liikennemerkki on lumen peitossa, niin sitä ei tarvitse noudattaa, Taponen toteaa.
Konsta Arvelin vastaa, että tienkäyttäjän huolellisuusvelvollisuus on asetettu korkeaksi keskustelussa esiin nousseessa Rovaniemen hovioikeuden tuomiossa.
– Huolellisuusvelvollisuutta tarkastellaan silti tapauskohtaisesti, eli minkälaista huolellisuutta voidaan missäkin tilanteessa edellyttää, Arvelin jatkaa.
https://twitter.com/ArvelinKonsta/status/1072546109602570240
Noista molemmista päätöksistä voidaan todeta, että olosuhteiden vaikutus huolellisuustason määrittämiseen vaikuttaa edelleen rangaistuksen tasoon. Ei siis voida päätellä, että jos liikennemerkki on lumen peitossa, niin sitä ei trvitse noudattaa
— Jari Taponen (@JariTaponen) December 11, 2018
https://twitter.com/ArvelinKonsta/status/1072566670240202752