Verkkouutiset

Se on tutkittu, somen käyttö heikentää aivotoimintaa

Tuoreen tutkimuksen mukaan jo pelkkä tiedon jakaminen yhteisöpalveluissa saattaa syödä ihmisten henkisiä voimavaroja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Cornellin ja Pekingin yliopistojen tutkimuksessa haluttiin selvittää, viekö jälleentwiittaaminen ja muu tiedon jakaminen sosiaalisessa mediassa aivoilta pois resursseja, jotka voisivat auttaa ymmärtämisessä, muistamisessa ja jopa tiedon hyödyntämisessä, kertoo Psychology Today.

Teoriaa kokeillakseen koehenkilöt jaettiin kahteen ryhmään, joilla oli viestejä Weibossa, joka on kiinalainen vastine yhteisöpalvelu Twitterille. Toinen ryhmä pystyi jakamaan viestejä eteenpäin, toinen ainoastaan lukemaan niitä ja siirtymään seuraavaan viestiin.

Tämän jälkeen molempien ryhmien osalta testattiin, kuinka hyvin he ymmärsivät ja muistivat viestien sisällön. Tietoa jakaneella ryhmällä virheitä tuli kaksinkertainen määrä toiseen ryhmään verrattuna ja myös ymmärtämiskokeen tulokset olivat merkittävästi heikompia, etenkin niiden viestien osalta, joita he olivat jakaneet. Sisältöä ei jäänyt mieleen, vaikka otsikon olisikin muistanut.

Jatkokokeessa kokeiltiin vaikutusta muuhun oppimiseen. Molemmat ryhmät saivat luettavakseen viesteihin liittymättömän tieteellisen artikkelin ja vastasivat tämän jälkeen kysymyksiin, joissa selvitettiin asian ymmärtämistä. Viestejä jakanut ryhmä suoriutui tässäkin merkittävästi huonommin, kuin niitä vain lukenut ryhmä.

Tutkijoiden arvion mukaan tuloksissa kysymys ei ole tiedon jakamisesta itsessään, vaan kuormitusta aiheuttaa jakamisesta päättäminen. Vaikka yksittäisen päätöksen kuormitus on pieni, vaikutus kumuloituu. Tämä ottaa osansa kaikesta muusta.

”Todellisessa elämässä opiskelijat jotka käyttävät internetiä sekä jakavat tietoa keskenään ja tekevät kokeen heti tämän jälkeen saattavat suoriutua heikommin”, sanoo Cornellin yliopiston professori Qi Wang.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)