Verkkouutiset

Suomen mainosmarkkinaan kohdistui Sanoman mukaan paineita

Suomen mainosmarkkinat kehittyivät Sanoman mukaan alkuvuonna hieman odotuksia heikommin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Vuoden toinen neljännes oli toimitusjohtaja Susan Duinhovenin mukaan Sanoman odotusten mukainen, vaikka Suomen mainosmarkkinaan kohdistui paineita. Media Finlandin operatiivinen liikevoitto parani toisella neljänneksellä.

– Suomen mainosmarkkinat kehittyivät alkuvuonna hieman odotuksia heikommin, mikä vaikutti mainosmyyntiimme, mutta kokonaisuutena liiketoiminta kehittyi myönteisesti lisääntyneen tilausmyynnin, kasvavan verkkomainonnan ja kustannusinnovaatioiden ansiosta, Duinhoven kertoo Sanoman osavuosikatsauksessa.

Nelonen Median katseluosuudet kehittyivät hänen mukaansa edelleen vahvasti.

– Sen kanavat olivat kesäkuussa jälleen Suomen katsotuimmat kaupalliset kanavat katseluosuuden noustessa 35,6 prosentista 36,2 prosenttiin, Duinhoven toteaa.

Hollannissa toimivan Media BeNen printti- ja verkkomediatoimintojen tulos parani hänen mukaansa selvästi kustannusinnovaatioiden ansiosta ja organisaation keventäminen jatkui.

Oppimateriaaleihin erikoistuneen Learningin liikevaihdon kasvua puolestaan vauhdittivat Duinhovenin mukaan hyvä kehitys Suomessa ja De Boeckin yhdistäminen Belgiassa.

Sanoma ilmoitti huhtikuun alussa myyvänsä televisioyhtiö SBS:n Hollannissa. Kauppa saatiin päätökseen heinäkuussa, mikä Duinhoven mukaan mahdollistaa velkojen merkittävän pienentämisen.

– Keskitymme jatkossa liiketoimintoihin ja brändeihin, joilla on johtava markkina-asema, hän lupaa.

Sanoman liikevaihto laski huhti-kesäkuussa vuodentakaisesta 1,9 prosenttia runsaaseen 441 euroon. Liikevoitto supistui yli 45 prosenttia vajaaseen 78 miljoonaan euroon.

Sanoma odottaa rakennemuutoksilla oikaistun liikevaihdon pysyvän tänä vuonna vakaana ja operatiivisen liikevoittoprosentin olevan yli 10 prosenttia.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)