Ohjelman tapahtumiin on tänä vuonna osallistumassa jo yli sata suomalaista elintarvikeyritystä. Viime viikolla suomalaiset gourmet-tuottajat neuvottelivat Tanskassa uusista myyntisopimuksista.
Parhaillaan suomalaisyritykset ovat Kiinassa esittelemässä tuotteitaan sekä tapaamassa suuren joukon kiinalaisia ostajia.
– Food from Finland -kasvuohjelmassa tavoittelemme suomalaisten yritysten kanssa nopeita onnistumisia kansainvälisen myynnin kasvattamiseksi. Samalla kehitämme pk-yritysten osaamista ja valmiuksia kansainväliseen menestykseen pidemmällä aikavälillä. Syksyn Venäjä-pakotteet ovat lisänneet entisestään yritysten halua avata uusia kansainvälisiä markkinoita, kertoo seniorikonsultti Annaleena Soult Finpron Export Finlandista.
Työ- ja elinkenoministeriön rahoittaman Food from Finland -kasvuohjelman tavoitteena on kaksinkertaistaa suomalainen elintarvikevienti kolmeen miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä.
Vientiä halutaan kasvattaa naapurimaiden lisäksi Saksaan, Kiinaan, Koreaan ja Japaniin. Tavoitteena on luoda viisituhatta uutta työpaikkaa elintarvikealalle.
Yli 20 suomalaisyritystä on parhaillaan Kiinassa eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakan (kok.) johdolla. Ohjelmassa on tapaamisia yli 200 ostajan kanssa ja suomalaiselle lihateollisuudelle tärkeät neuvottelut vientilisensseistä Kiinan markkinoille.
Helmikuun alussa suomalaisyritykset suuntavat Food from Finlandin johdolla Euroopan suurimmille luomumessuille Saksaan. Maaliskuussa suomalaisyritykset esittäytyvät Aasian suurimmilla Foodex-messuilla Japanissa.