Verkkouutiset

Öljy- ja biopolttoaineala: Liikennepolttonesteiden verotaakkaa ei voi enää kasvattaa

Öljy- ja biopolttoainealan mielestä budjettiriihessä ei pidä nostaa liikennepolttonesteiden veroja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Veroja on korotettu viimeisen neljän vuoden aikana joka vuosi. Suomessa liikennepolttonesteiden verotus onkin jo nykyisellään EU:n korkeimpia.

– Bensiinin ja dieselin verojen korottaminen heikentää automaattisesti kilpailukykyä ja kansalaisten ostovoimaa ja kohdistuu erityisesti niihin, joilla ei ole vaihtoehtoja oman auton käytölle, toteaa Öljy- ja biopolttoaineala ry:n toimitusjohtaja Helena Vänskä.

Hän mielestään nyt, kun ilmassa on runsaasti esityksiä ja toiveita liikenteen tulevaisuuteen ja erilaisiin tukiin liittyen, pitää ennen kaikkea käynnistää keskustelu veropohjan ja liikenteen verotuksen laajentamiseksi kattamaan nestemäisten polttoaineiden lisäksi myös muut liikenteen käyttövoimat, kuten sähkö, maakaasu ja biokaasu.

– Teknologianeutraali verotus, joka perustuu polttoaineen hiilidioksidipäästöön ja energiasisältöön ja koskee kaikkia käyttövoimia, on tulevaisuudessa ainoa kestävä verotusvaihtoehto sekä ilmaston että valtion verotulojen kannalta, sanoo Vänskä.

Hän toteaa, että kaikkien liikenteessä käytettävien polttoaineiden verottaminen samoin kriteerein ja perustuen samaan hiilidioksiditonnihintaan riippumatta käytetystä teknologiasta auttaisi ohjaamaan liikenteen kehitystä ympäristön ja valtiontalouden kannalta kustannustehokkaimmalla tavalla.

– Teknologianeutraali verotus antaisi myös kuluttajille totuudenmukaista vertailutietoa eri vaihtoehdoista. Samalla pystyttäisiin arvioimaan liikenteen verokertymän kehittyminen tulevina vuosina nykyistä paremmin, huomauttaa Vänskä.

Kaikki veropoikkeukset ja -helpotukset, joita nykyisessäkin veromallissa on mukana, aiheuttavat välittömästi painetta nostaa muita veroja.

– Nyt on syytä selvittää perusteellisesti, millainen kokonaisvaltainen liikenteen veromalli toimisi Suomessa pidemmälläkin tähtäyksellä ja oikeudenmukaisesti sekä kuitenkin niin, että valtion budjetin vaatimat verotuotot saataisiin kokoon, summaa Vänskä.

Nestemäisten liikennepolttoaineiden verotus on käytännössä fiskaalista eli veroja kerätään valtion moninaisten menojen kattamiseksi. Nestemäisistä polttoaineista kerättiin valmisteveroja vuonna 2016 yhteensä 3,2 miljardia euroa.

Esimerkiksi 95 oktaanisen bensiinin kuluttajahinnassa veroja on nyt noin 66 prosenttia, sillä polttoaineveron ja huoltovarmuusmaksun lisäksi kuluttajahinnassa on myös 24 prosenttia arvonlisäveroa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)