Verkkouutiset

”Vaikea ymmärtää, miksi Suomi luopuisi oikeuksistaan”

Valtiovarainministeriö vastaa Suomen Kreikka-vakuuksista käytyyn julkiseen keskusteluun muistuttamalla hallitusohjelman nimenomaisesta maininnasta, että Suomi ei osallistu ERVV:n rahoitustukiohjelmiin enää ilman vakuuksia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Suomi onkin saanut vakuudet sekä Kreikan että Espanjan rahoitusohjelmien yhteydessä hyvin pitkällisten ja vaikeiden neuvottelujen ja sopimusten tuloksena. Vakuudet rajaavat Suomen valtion riskiä. On vaikea ymmärtää, miksi Suomi luopuisi oikeuksistaan, ministeriö sanoo maanantaina julkisuuteen antamassaan lausunnossa.

Ministeriön sai osallistumaan uudestaan keskusteluun se, että ”julkisuudessa on edelleen väärinkäsityksiä Kreikan vakuusjärjestelyn sisällöstä”.

VM muistuttaa vakuusjärjestelyn muodostuvan useista eri asiakirjoista. Tuottojenvaihtosopimuksen vahvistussopimus on vain yksi osa sopimuskokonaisuutta. Vahvistussopimuksessa neljä kreikkalaista pankkia ottaa kantaakseen osan Suomen ERVV:n Kreikan lainaohjelman riskistä niin sanotulla ”total return swap” –transaktiolla.

– Suomi puolestaan luopuu näiden pankkien hyväksi osuudestaan ERVV:n Kreikan lainaohjelmasta mahdollisesti tulevasta voitosta. Koska Kreikan ERVV-lainojen marginaali on nykyisin nolla, voittoja ei kuitenkaan ole odotettavissa. Kreikkalaisten pankkien intressissä oli, että Kreikan lainaohjelma toteutuu, ministeriö täsmentää.

”Vakuusjärjestely ei koske vain tuottoja”

Vahvistussopimuksessa ja muualla sopimuskokonaisuudessa määrätään, että vakuusvarojen sijoituksista saadut tuotot menevät kreikkalaisille pankeille ”edellyttäen, etteivät Suomen takaukset laukea sen takia, että Kreikka ei hoida ERVV-lainojaan. Päinvastaisessa tapauksessa tuotot tulevat Suomen hyödyksi sopimuksessa sovitussa määrin”.

– Tässä tapauksessa luonnollisesti myös itse 925 miljoonan euron vakuuspääoma tulee Suomelle siltä osin kuin se on tarpeen Suomen tappioiden korvaamiseksi. Vakuusjärjestely ei siis koske vain tuottoja, VM huomauttaa.

Vakuusjärjestelyn osana Suomi sitoutui maksamaan EVM:n maksetun pääoman osuutensa kerralla, kun muut eurovaltiot maksavat sen erissä.

Suomi maksaa kreikkalaisille pankeille vain Kreikan ERVV-lainaohjelmasta Suomelle mahdollisesti tulevat voitot, joita ei ole odotettavissa. Suomi saa puolestaan vakuusjärjestelyssä sovitun korvauksen, jos Suomen ERVV-takaus laukeaa maksettavaksi, koska Kreikka ei ole hoitanut ERVV-lainojaan. Tällöin myös vakuuden sijoitustuottoja tulee Suomelle siinä määrin kuin niitä tarvitaan Suomen mahdollisten takaustappioiden kattamiseksi, jos vakuuksien pääoma ei siihen riitä.

VM huomauttaa – korkeimman hallinto-oikeuden kantaan vedoten – sopimuskokonaisuuden sisältävän pankkien liikesalaisuuksia. Kokonaisuus on kuitenkin toimitettu salaisena kansanedustajien tutustuttavaksi ennen kuin Kreikan talouden toisesta sopeutusohjelmasta päätettiin. Asiasta järjestettiin myös valiokuntakuulemisia ennen eduskunnan äänestystä.

– Sittemmin valtiovarainministeriölle esitettiin sopimusta koskevia asiakirjapyyntöjä. Ministeriö kysyi ennen pyyntöjä koskevia päätöksiään oikeusministeriöltä neuvoa sekä pyysi lisäksi lausunnon suomalaiselta asianajotoimistolta. KHO:n ratkaisu on tärkeä ennakkotapaus, joka nyt selkeyttää Suomen julkisuuslain tulkintaa. Vastaavanlaisesta tapauksesta ei ollut aiempaa oikeuden tulkintaa, ministeriö sanoo.

Nyt vakuusjärjestelyn asiakirjojen on todettu olevan julkisia. VM:n mukaan tämä hälventää järjestelyyn liittyneitä väärinkäsityksiä ja epäilyksiä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)