Omistajaohjauksesta vastaava kehitysministeri Sirpa Paatero (sd.) sanoo Helsingin Sanomille, ettei hän voi puuttua valtionyhtiön pariasataa ihmistä koskevaan työehtosopimusriitaan, vaikka se uhkaa pysäyttää keskeisen osan ulkomaankaupasta. Riidan keskeinen osapuoli on valtion jäänmurtajayhtiö Arctia Shipping, jonka omistajaohjaus kuuluu Paaterolle.
Paatero ei myöskään halua, että hallitus puuttuu riitaan.
– Vastuu ratkaisun löytymisestä kuuluu työmarkkinaosapuolille, eikä sitä tule sälyttää valtiovallalle. Pidän vaarallisena kehityksenä, jos hallitus ryhtyy toimimaan kiistakysymyksissä erotuomarina, Paatero viestittää Helsingin Sanomille.
Paateron mukaan omistajaohjausministeri voi puuttua yhtiön toimintaan vain omistajaohjausintressin, eli siis yhtiön omaan etuun tai sen strategiseen intressiin liittyvän syyn perusteella.
– Sen sijaan laajemman yhteiskunnallisen syyn perusteella yhtiön toimiin puuttumiseksi tarvitaan leveämmät hartiat. Käytännössä hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätös, Paatero sanoo.
Talouspoliittisen ministerivaliokunnan esityslistasta päättää pääministeri Alexander Stubb (kok.). Asian esittelisi kuitenkin Paatero.
Paateron mielestä lakko tulee välttää ja hän peräänkuuluttaa kaikilta osapuolilta kohtuullisuutta ja vastuunkantoa.
Merimies-Unioni ja Konepäällystöliitto aloittavat jäänmurtajalakon tukilakon kiirastorstaina, jos sopua murtaja-alan työehdoista ei sitä ennen synny. Tukilakko pysäyttäisi merkittävän osan viennistä, koska kaikki Suomen lipun alla olevat rahtia kuljettavat alukset jäisivät satamiin.
Merimies-Unioni ja Konepäällystöliitto vaativat, että Arctia Shippingin sopimuksesta tehdään yleissitova. Työnantaja vastustaa sitä.
Työriitaa on yritetty ratkoa valtakunnansovittelijan johdolla jo seitsemän viikkoa.