Liikenne- ja viestintäministeriön perjantaina julkaiseman kansalaiskyselyn mukaan suomalaiset maksaisivat mieluummin autolla liikkumisesta kuin sen ostamisesta ja omistamisesta.
Nykyinen ajoneuvoon kohdistuva verotus on suomalaisten mielestä epäoikeudenmukaista ja lähes 60 prosenttia vastaajista katsoo, että pitäisi siirtyä auton käytön verotukseen.
Samanaikaisesti kyselyn julkistamisen kanssa asiantuntijat keskustelivat Porin Suomi-Areenalla perjantaina tavoista kerätä tieliikenteen veroja.
– Suomessa on todella kalliit uudet autot, toteaa Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Hän muistuttaa, ettei länsinaapuri Ruotsissa makseta autoveroa
– Olemme esittäneet sen poistamista vuosia sitten Se on ympäristö- ja liikenneturvakysymys.
Kiista verotuksen muodoista
Asiantuntijakeskustelussa intohimoja herätti kaksi toisiaan osittain sivuavaa kokonaisuutta: satelliittiperusteinen kilometrimaksumalli ja Helsingin ruuhkamaksut. Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri (vihr.) muistutti, että ruuhkamaksut sopisivat Helsingille.
– Ilmeisesti pysäköintimaksut eivät yksin riitä hillitsemään ruuhkia, Sauri toteaa.
Sauri toivoo, että lainsäätäjät antaisivat kunnille enemmän päätösvaltaa ruuhkamaksujen keräämisestä ja mahdolliset ruuhkamaksut jäisivät kunnan omaan käyttöön.
Sauri muistuttaa myös siitä tosiasiasta, että Helsingin kantakaupungin alueelle on tulossa useita kymmeniä tuhansia uusia asukkaita vuosikymmenen loppuun mennessä, mikä uhkaa ruuhkauttaa kantakaupungin liikenteen.
Jorma Ollilan puolitoista vuotta johtama työryhmä pyrkii löytämään uusia malleja siihen miten liikenteen maksuja voidaan tulevaisuudessa kerätä ”älykkäästi ja oikeudenmukaisesti”.
– Kysymys ei ole laskemisesta tai nostamisesta, vaan siitä miten nämä verot kerätään, Ollila kertoo
Työryhmän työskentely on Ollilan mukaan siinä vaiheessa, että konkreettiset ehdotukset keskustellaan lähikuukausina ja työryhmän raportti julkaistaan vuodenvaihteessa.
Kansalaisnäkemys tukisi muutosta
Perjantaina julkaistun kansalaiskyselyn mukaan lähes 80 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että auton käytön tulisi olla edullisempaa alueilla, joilla ei ole julkista liikennettä. Lisäksi selkeän enemmistön mukaan maksujen tulisi olla suurempia ruuhkaisilla alueilla.
Ruuhkamaksut ovat huomattava kiistakapula. Helsingin naapurikunnissa ainoastaan 33 prosenttia kannattaa ruuhkien mukaista hinnoittelua, kun taas Helsingissä myönteisesti suhtautuvia on 56 prosenttia.
Kilometrimaksumallin toteuttaminen edellyttäisi ajoneuvojen liikkumistietojen seurantajärjestelmän, jota kohtaan suomalaisilla on osittain voimakkaitakin epäluuloja, sillä pelkona on, että ”isoveli valvoisi” kansalaisia. Puolet kansalaisista ei haluaisi, että viranomaiset voisivat paikantaa ajoneuvon verotuksellisista syistä.
Epäluulosta huolimatta 45 prosenttia vastaajista pitää kilometrimaksumallia nykyistä auto- ja ajoneuvoveroa parempana järjestelmänä. Kolmannes vastusti kilometrimaksumallia ja viidennes vastaajista ei ottanut kysymykseen kantaa. Kansalaiskyselyyn vastasi reilu tuhat suomalaista kesäkuun 2013 alussa.
Kilometrimaksumallin käyttöönotto tapahtuisi Jorma Ollilan mukaan vaiheittain ja kestäisi jopa yli vuosikymmenen. Mallia vastustava Autoliiton Pasi Nieminen argumentoi, että polttoainevero toimii jo nykyisin verona auton käytöstä.
Jorma Ollila kuitenkin muistuttaa, että veropohja rapautuu, kun ajoneuvojen polttoaineen kulutus laskee rajusti ja sähköautojen määrä lisääntyy hitaasti.
– Me olemme Suomena jääneet jälkijunaan. Emme voi jäädä saarekkeeksi, jossa ei ymmärretä, mitä maailmassa on tapahtunut, Ollila tiivistää.





