Hän ihmettelee hallituksen kiirettä avata kabotaasiliikenne. Suomen tulee tarvittaessa puolustaa lainsäädäntöään EU-tuomioistuimessa.
Marko Piirainen korostaa, että kaikki kuljetusalan järjestöt ovat yhtä mieltä siitä, ettei Suomen tule taipua EU-komission uhkailun edessä ja muuttaa vapaaehtoisesti kansallista tavaraliikennelakiaan.
AKT, ALT ja SKAL ovat lähettäneet kansanedustajille yhteisen kirjelmän, jossa ne vetoavat suomalaisen kuljetuselinkeinon toimintaedellytysten puolustamiseksi.
– Jos hallituksen esitys menisi läpi eduskunnassa, se olisi kuolinisku suomalaiselle kuljetuselinkeinolle. Samalla se passittaisi suomalaiset raskaan liikenteen kuljettajat työttömien jonoon.
– Lakimuutos lisäisi oleellisesti harmaata taloutta kuljetuksissa. Samalla verotulot vähenisivät ja työttömyysmenot kasvaisivat. Liikenneturvallisuus uhkaa heikentyä, jos hallitus saa tahtonsa läpi, listaa Piirainen.
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin mukaan SDP:n ryhmä ottaa järjestöjen vetoomuksen vastaan ja toimii kaikin tavoin, ettei lakialoite etene eduskunnassa.
– Nyt tarvitaan kansanliike suomalaisen kuljetuselinkeinon puolesta, sanoi Lindtman.