Viron sosiaali- ja terveysministeriö antoi maanantaina uuden lakiesityksen, joka sisältää merkittävästi tiukennuksia sekä alkoholin myyntiä että sen mainontaa koskeviin lakeihin.
Asiasta kertoo Viron yleisradio.
Mainonnan osalta laki kieltäisi kaiken ulkomainonnan ja televisiomainosten ”audiovisuaaliset suunnitteluelementit”.
Käytännössä tällä tarkoitetaan, ettei alkoholijuoman tv-mainos saa sisältää muuta kuin yksivärisen kuva tuotteesta ja lyhyen äänitteen, jossa kerrotaan tuotteen tiedot. Mainokseen on myös sisällytettävä terveysvaroitus.
Mainoksien sallittu esittämisaika siirrettäisiin alkamaan nykyisestä iltayhdeksästä iltakymmeneen.
Alkoholimainonta tuo runsaasti tuloja virolaismedialle.
Viron media-alan yhtiöiden liiton edustaja ehti jo toteamaan Eesti Päevalehdelle, että lakiesitys voisi johtaa kahden tai kolmen virolaiskanavan kaatumiseen. Myös alkoholivalmistajien kerrotaan suhtautuvan nuivasti uudistuksiin.
Myyntirajoituksia
Lakiesitys sisältää muutoksia myös alkoholin myyntiä koskeviin sääntöihin. Jatkossa alkoholijuomat tulee siirtää virolaisissa kaupoissa muista tuotteista erilliselle alueelle, joka on erotettu väliseinillä, joista ei näe lävitse.
Myyntisääntö tulee voimaan tammikuussa 2018. Pienet liikkeet voivat välttyä alueen erottamiselta siirtymällä alkoholijuomien kohdalla pelkkään tiskiltä myyntiin.
Lakiesityksessä kielletään myös kokonaan alkoholin myynti huoltoasemilla. Kielto astuu voimaan jo vuoden 2017 alusta.
Myös ravintolatarjoiluun tulee muutoksia. Jatkossa niin kutsutut Happy Hour -tarjoukset, joissa ravintolat myyvät tiettynä aikana esimerkiksi kaksi juomaa yhden hinnalla, ovat kiellettyjä.
Viron hallituksen tavoitteena on saada virolaisten vuotuinen alkoholinkulutus puhtaana alkoholina mitattuna putoamaan nykyisestä hieman alle kymmenestä litrasta kahdeksaan litraan.





