Verkkouutiset

Nykysäännöillä taksit jäävät häviäjiksi – ministeri haluaa uberitkin tasavertaisiksi

Kokoomusministerin mukaan taksilupien määräsääntelyn jättäminen vapauttamatta näivettää viralliset markkinat.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen (kok.) kirjoittaa Verkkouutisten blogissa otsikolla Liikenne ansaitsee vapauttavan loikan. Mykkänen vastaa kokoomuksen ministeriryhmässä liikennepolitiikasta.

Ministerin mukaan Suomessa on edelleen merkittäviä toimialoja, joilla lainsäädäntö estää tuottavuutta parantavia innovaatioita. Yksi keskeisimmistä on kuljetus, niin ihmisten kuin tavaroidenkin kuljetus. Hallituksen on tarkoitus purkaa sen esteitä niin sanotulla liikennekaarella.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

– Kiista koskee nyt taksilupien määräsääntelyn vapauttamista, jota erityisesti perussuomalaisten piiristä on epäilty. Tähän liittyviä huolia on valmistelussa huomioitu laajasti. Kaikkien pätevyysvaatimukset täyttävien ja verot maksavien mahdollisuus taksiliikenteen harjoittamiseen on koko esityksen ydin, Kai Mykkänen kirjoittaa.

– Määräsääntelyssä pysyminen samalla estäisi liikennemuotojen yhdistelyyn ja sivutoimiseen toimintaan perustuvat kuluttajille edullisempia kyytejä mahdollistavat innovaatiot. Toivoisinkin vastustajien pysähtyvän hetkeksi miettimään mihin mitään tekemättömyys johtaisi?

Hänen mukaansa helposti ajatellaan, että taksit ovat markkinataloutta ja bussit julkista sektoria. Todellisuudessa kuntien ja valtion ostoliikenne kattaa kummankin alan liikevaihdosta noin 500 miljoonaa euroa vuodessa eli puolet.

– Haja-asutusalueilla taksit saavat 80 prosenttia tuloistaan yhteiskunnan palveluista, kuten koulukyydeistä ja Kelan korvaamista ajoista. Nykylainsäädäntö rajaa takseille, busseille ja postiautoille kullekin jäykät lokeronsa. Taksi ei voi kuljettaa paketteja, bussiyhtiö ei voi hakea kutsusta yksittäistä ihmistä eikä postiauton kyydissä pääse kirkolle.

Mykkänen huomauttaa, että suurten kaupunkien ulkopuolella kuljetusmäärät ohenevat jatkuvasti ja kaikki kolme kuljetusmuotoa edellyttävät enemmän ja enemmän yhteiskunnan rahaa pysyäkseen edes paikallaan.

– Tie on kestämätön. Veronmaksajien yhdessä maksamissa kyydeissä on voitava yhdistellä kaikkien ajossa olevien ajoneuvojen istumapaikkoja joustavasti. Sitä ei kaiketi kukaan vastustakaan. Mikäli liikennereformi säädetään ilman takseja, yhteiskunnan kuljetuksiin syntyy uusia tuottavampia ratkaisuja, mutta taksit jäävät nykysääntöjen puitteisiin häviäväksi osapuoleksi, Kai Mykkänen huomauttaa.

Kate jo hävinnyt

– Suurissa kaupungeissa kyse on ennen kaikkea uberista ja muista digitalisaation mahdollistamista, aiempaa vähemmän pääomaa sitovista kyyditysvaihtoehdoista. Hallitun reformin vaihtoehto ei ole nykytila vaan se, että epävirallinen markkina näivettää virallisen, Mykkänen toteaa.

– Pääkaupunkiseudulla yli 100 000 ihmistä on jo ladannut kännykkäänsä uberin kutsupalvelun. Viikonloppuiltoina taksien katteesta on jo hävinnyt merkittävä osa. Samalla uusi teknologia on mahdollistanut yksityisautojen jakamisen siten, että monella on ensimmäistä kertaa varaa kulkea ”taksilla”.

Kai Mykkäsen mukaan uber-kuskit kilpailevat taksien kanssa epäreilulla tavalla.

– Taksit maksavat verot, ovat sidottuja asemapaikkoihin ja hoitavat päivystysvelvoitteet. Uber-kuskit eivät. Pöydällä oleva kompromissiesitys lähtee siitä, että kaikilla tulisi olla henkilökuljetuksen liikennelupa. Kuljettajien täytyisi täyttää turvallisen kuljettajan vaatimukset ja kieltäkin pitäisi osata. Taksitoimintaa harjoittavat yhtiöt ja autot pitäisi rekisteröidä Suomeen. Luvitus varmistaisi käytännössä myös uber-kuskien verottamisen.

– Lopulta ei ole mitään järkeä siinä, että hiekkateillä risteilee samana päivänä postiauto, taksi ja linja-autoyrittäjä jos kyytejä voisi hoitaa samassakin. Kaupungeissa ajetaan ruuhkissa yksin, vaikka autoihin mahtuisi yleensä viisi ihmistä.

Kai Mykkäsen mukaan kokoomus kannattaa liikenteen tuottavuusloikkaa ja ”ajamme sitä, että kaikki kuljettajat saisivat harpata eteenpäin tasavertaisilla pelisäännöillä”.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)