MTV kertoo Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan ongelmasta, kun tehdas käyttää oluttuotannostaan ylijäävää mäskiä leivän ja lihatuotteiden valmistukseen.
Alkoholimainontaa rajoittava laki, josta suomalaiset ovat viikonloppuna kohisseet sosiaalisessa mediassa, saattaa jatkossa estää myös kyseisten leipien ja nakkien mainostamisen.
Kyseessä ovat Kukko Mäskilimppu ja Kukko-nakit. Ne ovat siis samaa brändia kuin Laitilan Kukko-olut. Limppua on valmistettu kolmisen vuotta; Perniön Lihan valmistamat olutnakit syntyivät kesällä.
Valviran lakimies Kristiina Meriläinen toteaa MTV:lle, että ”jos toisessa tuotteessa käytetään alkoholijuoman tunnusta, voidaan sen mainostaminen katsoa alkoholijuoman epäsuoraksi mainonnaksi. Tällöin tuotteen mainostamista koskisivat samat rajoitukset, kuin alkoholijuoman mainostamistakin”.
Meriläinen lisää, että ”harkinnassa otetaan huomioon se, onko nimi tai tunnus tullut tunnetuksi nimenomaan alkoholijuoman tunnuksena”.
Laitilan tulee jo poistaa Kukko-vesitankki tehtaansa kyljestä ja Kukko-kuumailmapallo.
Sosiaalisessa mediassa kuohutti lauantaina HS:n uutinen, jonka mukaan aluehallintovirasto kielsi Olut & viskiexpoon liittyen viski-sanan käyttämisen yksityisissä blogeissa.