Verkkouutiset

Asenteilla, ajankäytöllä, kavereillla ja koululla merkitystä koululaisten oppimistuloksiin

Oppimistulosten erot kehittyvät tuoreen väitöstutkimuksen mukaan jo alaluokkien aikana.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Mari-Pauliina Vainikaisen väitöstutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka opettajat arvioivat tyttöjen lukutaidon koulun alussa hieman poikia paremmaksi, oppimisvalmiustehtävissä ei havaittu sukupuolieroa. Tyttöjen luetunymmärtämistaito kehittyi kuitenkin hieman poikia nopeammin kolmen ensimmäisen kouluvuoden aikana.

Toisaalta pojat suoriutuivat tyttöjä paremmin matemaattisessa ajattelussa neljännen luokan alussa, mutta tytöt kuroivat eron umpeen kuudennen luokan loppuun mennessä.

Kuudennella luokalla tytöt suoriutuivat arvioinneissa yleisesti poikia paremmin, mutta tämä ero selittyi väitöksen mukaan täysin tyttöjen myönteisemmillä asenteilla ja yrittämisellä, jota mitattiin arviointitilanteessa käytetyn ajan avulla.

Äidin matala koulutustaso ja oppilaan tuen tarve olivat yhteydessä heikompaan lähtötasoon, mutta erot eivät kasvaneet kolmen ensimmäisen kouluvuoden aikana. Päinvastoin tukea saavat oppilaat saivat jopa muita kiinni päättelytaidoissaan.

Tukea tarvitsevat oppilaat alkoivat kuitenkin jäädä osoitetussa osaamisessaan muista jälkeen kolmannen luokan jälkeen. Osin tämä selittyi väitöksen mukaan tukea tarvitseville oppilaille yleisemmillä haitallisilla asenteilla ja vähäisemmällä ajankäytöllä arviointitehtävissä.

Tutkimus tehtiin Vantaalla ja Helsingissä. Koulujen väliset erot kasvoivat Helsingissä kuuden vuoden seurannan aikana, mutta Vantaalla erot pysyivät pieninä koko seurannan ajan. Sen sijaan luokkien väliset erot koulujen sisällä olivat Vantaalla suuret, mikä väitöksen mukaan vastaa muun Suomen tilannetta.

Oppimista koskevat asenteet laskivat odotetusti iän myötä, mutta muutos ei ollut suoraan yhteydessä tehtäväsuoritukseen. Tehtäväkiinnostuksen muuttuminen sen sijaan ennusti myöhempää suoritusta. Asenteiden ja kiinnostuksen muutos oli osin luokka- ja kaveriryhmätason ilmiö.

Pojat, joilla myös todettiin useammin tukitarpeita kuin tytöillä, näyttivät olevan tyttöjä alttiimpia luokkansa poikien vaikutuksille sekä asenteiden että arviointitilanteessa toimimisen osalta.

Vainikainen väittelee Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa 14. marraskuuta aiheesta Oppimaan oppimisen arvioinneissa osoitetun osaamisen kehittyminen kuuden ensimmäisen kouluvuoden aikana: Seurantatutkimuksia koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisesta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)