Verkkouutiset

Saksan Eurofighterit Suomessa: Komentaja kertoo millaista on lentää Horneteja vastaan

Viron Ämariin sijoitetut saksalaishävittäjät harjoittelevat ilmavoimien Hornetien kanssa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Hornet käyttäytyy erittäin hyvin etenkin hitaasti lentäessä. Hornet-lentäjät tietävät sen. Kun lennetään mies miestä vastaan ja yritetään tuhota toinen tykeillä – ”mano a mano” – voi vastustajalle käydä huonosti, jos ei tiedä, mitä tekee, everstiluutnantti Swen Jacob sanoo.

Viron Ämariin sijoitetun Saksan ilmavoimien osaston komentaja piirtää käsillään kehiä ilmaan ja esittää toisiaan jahtaavia koneita.

– Jos taas osaa hommansa Eurofighterin puikoissa, hän virnistää.

Hän ei vie lausetta loppuun. Jokaiselle pilotille oma kone on se paras.

Jacob muistuttaa, ettei todellinen kohtaaminen ilmassa menisi lähitaisteluksi. Koneet käyttävät vastaavia pitkän kantaman ohjuksia. Tässä taistelussa ei hänen mukaansa olisi voittajia.

Swen Jacobin mukaan kyse on puhtaasti teoreettisesta keskustelusta. Hän ei osaa kuvitella tilannetta, jossa suomalaiset ja saksalaiset koneet päätyisivät oikeasti vastakkain.

Viron Ämarin lentotukikohtaan sijoitettu saksalaisosasto suorittaa Naton Baltic Air Policing -ilmavalvontaa. Swen Jacobin mukaan kaksi neljästä saksalaiskoneesta lentää tänään keskiviikkona Suomen ilmatilassa ilmavoimien Hornetien kanssa. Torstaina harjoitellaan yhdessä Viron ilmatilassa.

Harjoitukset ovat osa yhteistoimintakierroksia Baltian ilmavalvontaa saksalaisten lisäksi hoitavien ranskalaisten Mirage-hävittäjien ja Ruotsin ilmavoimien Gripeneiden kanssa. Ranskalaiset lentävät Liettuan Siauliaista.

Ilmavoimien mukaan tällä viikolla alkaneet lentokierrokset jatkuvat vuoden loppuun asti. Kierrosten lentotoiminta tapahtuu Suomessa pääosin Tampereeseen, Jyväskylään, Ouluun, Kokkolaan ja Seinäjokeen rajautuvilla harjoitusalueilla.

– Meillä on tiettyjä sääntöjä siitä, mitä saamme tehdä ja mitä emme. Joudumme esimerkiksi jättämään kaikki aseemme kotiin, koska suomalaiset harjoittelevat aina aseistamattomilla koneilla. Joka maalla on omat sääntönsä, Swen Jacob kertoo.

Saksalaisosaston komentaja kuvailee suomalaisia pilotteja hyviksi tyypeiksi.

– Suomalaiset ovat aika hyvin koulutettuja. He alkavat olla lähellä sitä, mitä me kutsumme Naton standardiksi. Heille ei tarvitse puhua tuntikaupalla säännöistä ja käytännöistä. Käytämme periaatteessa samaa terminologiaa, vaikka pilotit ovatkin eri koulukuntaa.

– Kun puhuu suomalaiselle pilotille, on se sama kuin keskustelisi Nato-lentäjän kanssa, aivan kuin amerikkalaisen tai britin. Italialaisten kanssa voi jopa olla monimutkaisempaa kuin suomalaisten tyyppien kanssa, Jacob naurahtaa.

ÄMARI, VIRO / Kasperi Summanen, Juha-Pekka Tikka

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)