Verkkouutiset

Li Andersson tyrmää Anne Bernerin liikenneverkkomallin: ”Suomea laitetaan myyntikuntoon”

Vasemmistoliiton puheenjohtajan mielestä liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema malli ei poista nykyistä korjausvelkaa ja investointivajetta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson tyrmää tiedotteessaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esittämän liikenneverkkojen yhtiöittämisen.

– Hallituksen julkisen infrastruktuurin ja julkisten palveluiden yhtiöittämislinja jatkuu Metsähallituksen, valtion kehitysyhtiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon jälkeen liikenneyhtiöllä. Hallitus on nyt selvästi laittamassa Suomea myyntikuntoon, Andersson sanoo.

Ministeri Berner esittää, että Suomen tieverkko siirtyisi uuteen liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2018 alusta. Bernerin esityksessä liikenneverkkoyhtiön omistaisi sen alkuvaiheessa Suomen valtio ja maakunnat yhdessä. Yhtiöittäminen tuo mukanaan mahdollisuuden, että tieverkko yksityistetään myöhemmin. Jo alkuvaiheessa yhtiön rinnalla palveluista vastaisi niin kutsuttuja operaattoreita, eli yksityisiä yrityksiä.

Esityksessä vähennetään liikenteen verotusta tuntuvasti ja korvataan sitä käyttömaksuilla. Anderssonin mukaan liikenneverkon rahoituksen kerääminen maksuilla verojen sijaan ei poista nykyistä korjausvelkaa ja investointivajetta, eivätkä maksut välttämättä johda päästöjen vähentymiseen.

– Ministeri Bernerin yksityistämishankkeen yhtälöt eivät vakuuta. Jos tulevat maksut ovat yhtä suuria kuin nyt kerättävät verot, rahoitusongelmat säilyvät. Ei velka muuksi muutu. Tämän lisäksi myös yksityiset palveluoperaattorit tulevat tekemään voittoa tienkäyttöoikeuksien myynnillä, joten liikenneverkkoihin on entistä vähemmän rahaa käytettävänä, Andersson sanoo.

Bernerin autoveroesityksestä taas ilahtuvat hänen mukaansa lähinnä autokauppiaat ja hekin vasta pitemmällä aikavälillä. Veronkevennyksien jälkeen suhteellisesti eniten halpenisivat Anderssonin mukaan suuripäästöiset kalliit autot, mikä on ristiriidassa esitettyjen ympäristötavoitteiden kanssa.

– Liikenneverkon korjaamisen lisäksi tärkeä asia on päästöjen vähentäminen. Esityksessä jää epäselväksi, miten uudistus vaikuttaa päästöihin. Tämä asia tulee selventää ennen kuin ministeriö antaa lakiesityksen eduskunnalle, Andersson vaatii.

Vasemmistoliiton mielestä tiet ovat yhteiskunnan perustavanlaatuisia ja välttämättömiä palveluita, jotka ovat toimivan yhteiskunnan ja talouskasvun perusteita, eikä niitä ole syytä yksityistää. Puolue kertoo esittelevänsä myöhemmin keväällä oman liikennemallinsa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)