Opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen visioi, että tulevaisuuden koulussa on enemmän kansainvälisyyttä, varhaisempaa kielenoppimista ja vaihto-opiskelumahdollisuus jokaiselle.
Ministeri Grahn-Laasosen kertoo tiedotteessa, että Suomen tulee asettaa konkreettisia tavoitteita, miten kansainvälisyyttä ja kansainvälistymisen mahdollisuuksien tasa-arvoa voidaan edistää.
– Elämme maailmassa, jossa globaalien yhteyksien verkko on yhä tiiviimpi, ja kansainvälisen kohtaamisen taidot ovat perustaitoja jo tänään, Grahn-Laasonen perustelee.
Koulutuksen kansainvälisyyttä voidaan Grahn-Laasosen mukaan edistää ainakin neljän konkreettisen tavoitteen kautta.
Kielten oppimista tulisi monipuolistaa ja vieraan kielen oppimisen tulee tulevaisuudessa alkaa jo nykyistä aikaisemmin, jo ensimmäisellä luokalla ja jo varhaiskasvatuksessa.
Jokaiseen korkeakoulututkintoon tulisi ministerin mukaan sisällyttää kansainvälisyysjakso, joko vaihtona ulkomailla tai oppilaitoksen kansainvälisten yhteyksien kautta kotimaassa.
Lisäksi Grahn-Laasonen lisäisi opiskelijavaihdon ja leirikoulujen mahdollisuuksia lukiolaisille, ammattiin opiskeleville ja jo peruskoululaisille huolehtien siitä, että mahdollisuudet avautuvat jokaiselle nuoren ulottuville perheen varallisuudesta riippumatta.
Neljänneksi tulisi vahvistaa opettajankoulutuksen kansainvälisyyttä ja panostaa opettajien kansainväliseen liikkuvuuteen ja kansainvälisen kokemuksen kartuttamisen mahdollisuuksiin.





