Verkkouutiset

Junaliikenne pysähtyi – Ministeri Anne Berner: Rautatiepäätösten toimeenpano tehdään yhdessä

Veturinkuljettajat aloittivat maanantai-iltana poliittisen mielenilmauksen lopettamalla työnteon.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Veturimiesten protesti alkoi maanantaina kello kuudelta illalla. VR:n mukaan kaikki ennen kello 18 liikkeelle lähteneet junat ajetaan määräasemille.

Ainoastaan Venäjän junaliikenne jatkaa toimintaansa normaalisti mielenilmauksesta huolimatta.

Junat pysyvät asemilla myös koko tiistaipäivän. Veturimiehet palaavat töihin puolenyön jälkeen keskiviikkona. Junia saattaa kuitenkin olla väärissä paikoissa vielä keskiviikkona, joten junaliikenne ei todennäköisesti toimi vielä keskiviikkonakaan normaalisti.

Veturinkuljettajien mielenilmaus johtuu siitä, että he eivät hyväksy hallituksen kaavailuja avata junien henkilöliikennettä kilpailulle. Veturimiesten liitto kuitenkin totesi viime perjantain tiedotteessaan, ettei se vastusta kilpailun avaamista itsessään, mutta ”katsoo, että se tulee tehdä reilusti ja samoilla periaatteilla kuin muillakin toimialoilla”.

liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätös avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle ei tarkoita VR:n yksityistämistä eikä ns. kermankuorijoiden päästämistä markkinoille.

– Uudistuksen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen palvelutasoa ja asiakaslähtöisyyttä sekä kasvattaa junaliikenteen osuutta henkilöliikenteessä. Uudistus mahdollistaa alueellisen junaliikenteen järjestämisen ja se mm. parantaa mahdollisuuksia ottaa vastaan työtä kauempaakin ja lisää opiskelijoiden kulkuyhteyksiä, Berner toteaa tiedotteessaan.

Bernerin mukaan kilpailun avaaminen edellyttää tasapuolisten olosuhteiden luomista rautatiemarkkinoille. Lisäksi Suomen muista maista poikkeava raideleveys asettaa haasteita kaluston saatavuuteen.

Siksi perustettavat ja valtion kokonaan omistamat uudet erityistehtäväyhtiöt – kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja kunnossapitoyhtiö – ovat Bernerin mukaan välttämättömiä, jotta markkinoille voi tulla uusia toimijoita.

– Myös VR-Yhtymä jää edelleen valtion omistukseen. Sen rooli ja kilpailukyky valtion omistamana junaliikennöintiyhtiönä turvataan järjestelyjen yhteydessä kuten VR-Yhtymän hallintoneuvostokin esittää, Berner kertoo.

Uudistus toimeenpannaan hallitusti ja vaiheittain hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattaen kolmen seuraavan vaalikauden aikana. Työntekijät siirtyvät perustettaviin uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä.

– Kilpailu avataan VR-Yhtymänkin toiveesta Etelä-Suomen taajamaliikenteestä, joka on lähes kokonaan osto- ja velvoiteliikennettä eli kermankuorintaa ei pääse tapahtumaan, sanoo Berner.

Uudistuksen yksityiskohtia valmistellaan lukuisissa työryhmissä. Henkilöstön asemaan liittyviä asioita käsitellään omassa ryhmässään. Työssä ovat mukana VR-Yhtymä Oy ja sen henkilöstöjärjestöt. Suurin osa järjestöistä onkin jo nimennyt edustajansa ryhmään.

– Toivon, että voimme tehdä valmistelutyötä tiiviissä ja hyvässä yhteistyössä VR-Yhtymä Oy:n ja sen henkilöstöjärjestöjen kanssa. On erittäin valitettavaa, että maanantai-iltana alkava työnseisaus aiheuttaa haittaa junamatkustajille ja yrityksille, Berner toteaa.

Pahiten lakko iskee pääkaupunkiseudulle, missä 200 000 matkustajaa käyttää päivittäin junia muun muassa töihin pääsemiseksi. HSL järjestää lisäbusseja junaliikenteen korvaamiseksi

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)