Valtion taloudellisen tutkimuslaitoksen Vatt:n ylijohtajan Juhana Vartiaisen mielestä elävä uskomus kotimaisen suosimisen hyödyllisyydestä on väärä.
– Työllisyystilanne perustuu markkinataloudessa työvoiman suuruuteen. Trendinomaisesti työllisyystilanne on yhtä kuin työvoima vähennettynä keskimääräisellä työttömyysprosentin osuudella, Vartiainen kirjoittaa Hufvudstadsbladetissa julkaistussa kolumnissa.
Hän huomauttaa, että kotimaisten tuotteiden ja palveluiden ostaminen ei kasvata kotimaista työvoimaa. Vartiainen valaisee ajatusta esimerkillä.
– Jos suomalaiset alkaisivat juoda pelkästään kotimaista olutta ulkomaisen sijaan, kotimaisen oluen suurempi kulutus johtaisi korkeampaan oluen tuotantoon ja työllisyys panimoteollisuudessa kasvaisi.
Työntekijät jotka siirtyvät panimoteollisuuteen eivät kuitenkaan ilmestyisi tyhjästä, vaan siirtyisivät sinne muilta aloilta. Tämän muutoksen jälkeen joillakin aloilla olisi vähemmän työvoimaa ja ne kehittyisivät siten heikommin.
– Eikö kasvaneella kysynnällä sitten voi edesauttaa työttömiä löytämään työtä? Vartiainen kysyy.
– Mahdollisesti. Jos se tapahtuu matalasuhdanteessa, kulutuksen kasvattaminen voi väliaikaisesti vaikuttaa työttömyyteen, mutta silloin kun suhdannetilanne palaa normaaliin, on toki vähemmän työvoimaa jäljellä muiden alojen elvyttämiseen, hän vastaa.
Vartiainen suosittaa pienelle taloudelle erikoistumista. Jos pieni talous perustuu suureen viennin ja tuonnin osuuteen, silloin ulkomainen tuontiyrityksen perustaja tekee aina myös palveluksen kotimaiselle vientiyritykselle.
Vartiainen muistuttaa, että kalliin kotimaisen tuotteen vaihtaminen halpoihin ulkomaan tuotteisiin edistää kotimaan menestystä ja vapauttaa resursseja viedä korkean teknologian tuotteita, joissa on mahdollisuus erikoistua.
– Joten, jos pidät kotimaisista tuotteista ja palveluista, kuluta niitä ilolla – mutta älä kuvittele että tekisit isänmaalle jonkun suuremman palveluksen, Vartiainen kirjoittaa.





