Verkkouutiset

Lakimuutoksella on ollut suuri vaikutus Tullin tietojärjestelmiin. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Tulli paljastaa: Näitä kolmea asiaa kysytään jatkuvasti

EU:n arvonlisäverouudistuksen myötä yhä useampi totuttelee tullaamaan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

EU-maissa heinäkuun alussa voimaan tulleen arvonlisäverolakiuudistuksen mukanaan tuomat muutokset ovat aiheuttaneet hämmennystä osassa Tullin asiakkaista.

Heinäkuun alusta lähtien kaikista EU:n ulkopuolelta tuotavista lähetyksistä on pitänyt maksaa arvonlisävero ja ne on pitänyt tullata. Arvonlisäveron lakimuutoksen tavoitteena on ollut tasavertaisempi kilpailutilanne muun muassa suomalaisille yrityksille, sillä aiemmin EU:n ulkopuolelta tilattavat pikkulähetykset tuotiin maahan verottomina.

– Tällä hetkellä tullausmäärät ovat selvässä kasvussa ja tiedot ovat välittyneet pääsääntöisesti hyvin järjestelmien välillä. Seuraamme kuitenkin tilannetta tarkasti mahdollisten ruuhkautumisten osalta. Erityisen positiivista on, että niin sanottujen IOSS-lähetysten määrät ovat olleet alusta alkaen huomattavia, toteaa tulliylitarkastaja Nadja Painokallio.

Verkkokaupat, jotka ovat liittyneet arvonlisäveron erityisjärjestelmä Import One Stop Shopiin (IOSS), mahdollistavat kuluttajalle arvonlisäveron maksamisen Suomeen jo tilauksen yhteydessä enintään 150 euron arvoisista ostoksista. Tällöin myös jotkut kuljetusyritykset voivat automaattisesti hoitaa tullauksen ostajan puolesta. Näiden lähetysten määrä on tasaisessa kasvussa.

– Asiakas voi ilmoittaa myyjän IOSS-tunnisteen tullausvaiheessa vain, jos on maksanut Suomen tai EU:n arvonlisäveron jo ostoksen yhteydessä. Tämän näkee esimerkiksi laskusta tai tilausvahvistuksesta, kertoo Painokallio.

Tullin asiakaspalvelussa yhteydenottojen määrä on kasvanut yli kolminkertaiseksi edelliseen vuoteen verrattuna.

– Yhteydenottoja on tullut runsaasti täysin uusilta asiakkailta, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta tulliasioista. Tällä hetkellä kysytään erityisesti IOSS-tunnuksiin ja tullaukseen yleensä liittyvistä asioista. Useita eri lähetyksiä odottavilta asiakkailta on tullut myös paljon yhteydenottoja lähetysten sisällöistä. Näihin emme Tullissa valitettavasti pysty vastaamaan, sillä lähetykset ovat kuljetusliikkeiden varastoissa, kertoo Painokallio.

Kolme yleisintä kysymystä

Tullin asiakaspalvelussa kolme yleisintä kysymystä ovat ”Jos ei tiedä, mitä tullattava lähetys sisältää?”, ”Mistä kaikesta maksetaan arvonlisäveroa enintään 150 euron lähetyksissä?” ja ”Mikä on IOSS?”

Tullin mukaan lähettäjään kannattaa aina olla yhteydessä, mikäli ei tiedä, mitä lähetys sisältää. Verkkokaupan tilaushistoriasta löytyy myös usein seurantakoodit, joiden avulla voi etsiä lähetyksiä.

Arvonlisäveroperusteena on yleensä tavaran tullausarvo. Tullausarvo on yleensä tavaran ostohinta ja kuljetuskustannukset. Lisäksi mahdollisesta Postin käsittelymaksusta maksetaan arvonlisäveroa.

Arvonlisäveron erityisjärjestelmä Import One Stop Shop (IOSS) mahdollistaa asiakkaalle arvonlisäveron maksamisen Suomeen jo tilauksen yhteydessä enintään 150 euron arvoisista ostoksista.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)