Suomen suurin teollisuuden ammattiliitto Teollisuusliitto on julkaissut videokampanjan, joka on herättänyt ihmetystä sosiaalisessa mediassa.
Kolme Liiton mies -kampanjan videota on katsottavissa jutun alla. Niissä kuvataan tilannetta autokaupassa, nakkikioskilla ja pullonpalautusautomaatilla, joihin ”Liiton mies” saapuu ”neuvottelemaan” ja ”valvomaan jäsenen etuja”. Liiton miehen käytöksen on tulkittu olevan uhkaavaa ja aggressiivista yrittäjiä kohtaan.
Teollisuusliiton ulkoisen viestinnän päällikkö Ville Kopra on jakanut yhden videoista saatteella ”Liiton mies neuvottelee sinun parhaaksesi!”
Hän on saanut twiittiinsä runsaasti ihmetteleviä kommentteja. Kopralta kysytään, miksi tällainen videosarja on tehty.
− Katsoin nämä läpi eilen ja tuli tyhmä olo, koska en ymmärrä pointtia. Ettehän te ole voineet tehdä tätä tosissanne – videosarja, joka antaa kuvan liitosta jonain mafiakiristäjämiehinä. Eli mikä näissä on se pointti, jota en ymmärrä? Kommentoi viestintätoimisto Milttonin johtaja Patrik Gayer.
− Olisko pointti se, että liitosta saa apua – kannattaa kuulua liittoon? Ville Kopra vastaa.
Myös kokoomuksen kansanedustaja Elina Lepomäki ihmettelee videoiden tarkoitusta.
− Ymmärsinkö oikein, @VilleKopra? Teollisuusliitto on sulle, jos haluat että sua edustaa asiakkaana (vanhan) liiton mies? Asiakas = ostaja. Työelämässä ostaja on työnantaja. Asiakas saa vaatia mutta olisi tylsää jos työnantaja käyttäytyisi noin. Ei olisi pröystäilevän leffan aihe, Lepomäki sanoo.
− Hei Elina, kiitos kommentista. Mielestäni näitä ei kannata ihan noin tarkasti miettiä, tarkoitus on viestiä että jos tarvitset apua ristiriitatilanteissa etkä ole varma meneekö asiat kuten pitää, liitto auttaa, Ville Kopra vastaa Lepomäelle.
Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinosen mukaan SAK ”kaivaa nyt isolla kauhalla monttua yhteiskunnan luottamukseen”.
− Surullista toimintaa, Timo Heinonen twiittaa.
Videoita on somessa jakanut myös Teollisuusliiton ensimmäinen varapuheenjohtaja Turja Lehtonen.
− Lukiessani kommentoijien profiileita, 80% yrittäjiä, eli toimii ja vielä kuten mainostoimisto ennusti. Jakaa lisää, KIITOS, Turja Lehtonen twiittaa.
https://www.youtube.com/watch?v=XAjfI2NT5w0
https://www.youtube.com/watch?v=cfXaDZP-Tyg
https://www.youtube.com/watch?v=L9kL2vpbK7c





