LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

TalSa: Finnairin matkustajat korvattiin erikoisella tavalla

Lentoyhtiö on menettänyt koronaviruksen myötä paljon asiakkaita.

Finnairin liikevaihto on romahtanut koronaviruksen myötä rajusti. Nyt lentoyhtiö paikkaa menetettyjä matkustajiaan lohella, kertoo Taloussanomat.

Lohi on Finnairille kaupallisesti tärkeä, sillä yhtiö on erikoistunut erityiskäsittelyä vaativaan rahtiin, tuorekala- ja äyriäistuotteiden ja lääkkeiden vientiin Pohjois-Euroopasta Aasiaan. Helsinki-Vantaa onkin yksi norjanlohen pääreiteistä maailmalle.

Korona-aikana Finnairilla liikkuu kalaa ja äyriäisiä noin puolet viime vuoteen verrattuna. Ennen koronaa yhtiö lennätti lähes 70 000 kiloa norjanlohta päivässä pääosin Aasiaan, joten kyse on määrällisesti isosta tuotteesta.

– Koronatilanteen iso kuva on, että vaikka yhtiö tekisi mitä tahansa rahdissa, se elää ja hengittää matkustajaliikennettä, Finnair Cargon kansainvälisen myynnin johtaja Fredrik Wildtgrube muistuttaa Taloussanomille.

Finnairin osavuosiraportin mukaan huhti–kesäkuussa rahti muodosti poikkeuksellisesti yli 70 prosenttia liikevaihdosta.

– Ne lentoyhtiöt, joilla on ollut voimakas rahtistrategia, ovat kyenneet tilanteeseen sopeutumaan paremmin. Finnair on näistä yksi. Tärkeänä tavoitteena oli, että pidämme lentorahtiyhteydet Suomesta ja Suomeen yllä, mikä meille myös tarkoitti työllistymistä. Se ei ole missään mittakaavassa vähäarvoinen asia, Wildtgrube sanoo.

Merkittävästä rahtiliikenteestä huolimatta Finnairin strategia painottuu Aasian-matkustajaliikenteen kasvuun, mitä uusi A350-laivasto tukee. Uudet koneet ovat lisänneet rahtikapasiteettiakin merkittävästi, lähes 45 prosenttia.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt