Verkkouutiset

Matkailu

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Lomakausi alkaa – tarkista passisi tai henkilökorttisi voimassaolo

Passin ja henkilökortin uusiminen kannattaa aloittaa sähköisesti osoitteessa poliisi.fi. Sähköisen hakemuksen jättäminen sujuvoittaa ja nopeuttaa asiointia, vaikka henkilökohtaista asiointia poliisilaitoksella tarvittaisiinkin.

Sähköistä hakemusta käytettäessä maksukin on pienempi. Sähköinen asiointipalvelu myös ilmoittaa hakijalle, mikäli henkilökohtaista asiointia vaaditaan.

− Jos sopivaa ajanvarausaikaa ei heti järjestelmästä löydy, kannattaa ajanvarausaikoja käydä katsomassa uudelleen esimerkiksi seuraavana päivänä. Ajanvarausaikoja nimittäin lisätään palveluun päivittäin ja viikoittain riippuen poliisilaitoksesta. Lisäksi kannattaa muistaa, että vaikka poliisilaitos olisi auki vain osan päivästä, se saattaa tarjota ajanvarausaikoja myös aukioloajan ulkopuolella, neuvoo ylitarkastaja Mika Hansson.

Matkustusasiakirjojen toimituksissa ei ole tällä hetkellä viiveitä. Passin ja henkilökortin saa valitusta toimitusajasta riippuen 1-8 arkipäivässä.

− On hyvä muistaa lomakausiakin silmällä pitäen, että asioida voi missä tahansa poliisilaitoksella ympäri Suomen. Toimipisteiden aukioloajat kannattaa kuitenkin ennakkoon tarkistaa verkosta poliisi.fi/yhteystiedot -kohdasta, kertoo Hansson.

Jos ei halua tai voi hakea passia tai henkilökorttia sähköisesti, voi hakemuksen tehdä myös poliisilaitoksella. Poliisin neuvontapalvelu neuvoo tarvittaessa ajanvaraukseen ja asiointiin liittyvissä asioissa numerosta 0295 419 800.

Muistilista matkustusasiakirjan hakemiseen

1. Selvitä ennen passin tai henkilökortin hakemista mitä matkustusasiakirjaa tarvitset matkakohteeseesi. Voit matkustaa EU-maihin ja muutamiin muihin Euroopan maihin henkilökortilla.
2. Käy valokuvaamossa.
3. Aloita passin tai henkilökortin haku verkosta poliisi.fi -sivuilta ja jätä hakemus sähköisesti.
4. Jos käynti poliisiasemalla tarvitaan, varaa aika poliisi.fi -sivuilta. Asiointi jonottamalla on myös mahdollista.
5. Muistathan perua varatun ajan, jos et pääse paikalle.

Tarkista tämä asia ennen lomamatkalle lähtöä

Poliisin tiedotteessa kehotetaan kesälomakauden lähestyessä tarkistamaan passin ja henkilökortin voimassaoloaika.

Suosituksena on sähköisen hakemuksen jättäminen, sillä se sujuvoittaa ja nopeuttaa asiointia ja on myös edullisempaa. Sähköisen hakemuksen voi jättää poliisin kotisivuilla osoitteessa poliisi.fi.

Joissakin tapauksissa sähköisen hakemuksen lisäksi tulee silti asioida poliisilaitoksella. Sähköinen asiointipalvelu ilmoittaa, mikäli henkilökohtaista asiointia vaaditaan.

– Jos sopivaa ajanvarausaikaa ei heti järjestelmästä löydy, kannattaa ajanvarausaikoja käydä katsomassa uudelleen esimerkiksi seuraavana päivänä, sanoo poliisin ylitarkastaja Mika Hansson tiedotteessa.

Hanssonin mukaan järjestelmä saattaa tarjota ajanvarausaikoja myös poliisilaitoksen aukioloaikojen ulkopuolelta.

Poliisin mukaan ennen passin tai henkilökortin hakemista tulee selvittää mikä matkustusasiakirja matkakohteeseen vaaditaan. Lisäksi tulee käydä valokuvaamossa ottamassa passikuva.

Hakemus on mahdollista tehdä myös suoraan poliisilaitoksella, mikäli ei halua toteuttaa hakemusta sähköisesti.

– On hyvä muistaa lomakausiakin silmällä pitäen, että asioida voi missä tahansa poliisilaitoksella ympäri Suomen, Hansson sanoo.

Tällä hetkellä matkustusasiakirjojen toimituksissa ei ole viivettä. Sekä passin että henkilökortin voi saada valitusta toimitusajasta riippuen 1-8 arkipäivässä.

Suomi ja EU kielsivät lentoyhtiön: taustalta paljastuvat pitkät lonkerot Venäjälle

Vihastunut turkkilainen lentoyhtiö syyttää Suomen viranomaisia juorukelloiksi. Taustalta paljastuu monisyinen rihmasto matkatoimistoja, epäilyjä ja todisteita pakotteiden kiertämisestä, varakas ja julkisuutta välttelevä turkkilais-venäläinen aviopari ja kummallinen kytkös Suomeen.

Southwind Airlines on Turkkiin rekisteröity lomalentoyhtiö, joka ryhtyi etsiytymään Suomen markkinoille viime vuonna. Yksi suomalainen matkatoimisto kertoi jo lokakuussa, että Southwind Airlines ryhtyy kuljettamaan sen asiakkaita eräänä huhtikuisena maanantaina kello 15.40. Vasta pääsiäisviikolla kävi ilmi, että Southwind ei saakaan lupaa liikennöidä Suomeen.

Suomen liikenneviraston päätöstä seurasi Euroopan Unioni: pääsiäisenä levisi uutinen, että koko EU:n ilmatila ja EU-maissa sijaitsevat lentokentät muuttuivat Southwind Airlinesille kielletyksi.

Pakotteita Southwind Airlinesille ei ole määrätty, huomautti Euroopan komission viestintä, kun Verkkouutiset kysyi asiasta huhtikuun alussa.

Ennen pääsiäistä Southwind Airlines lensi esimerkiksi useisiin Saksan kaupunkeihin kotikentältään Turkin Antalyasta. Kun tieto EU:n kieltomääräyksestä levisi, lakkasivat tuolloin muutaman päivän päässä häämöttäneet ja lentotietopalvelu Flighradar 24:ssa vielä näkyneet lennot esimerkiksi Saksan Müncheniin löytymästä Southwind Airlinesin omien sivujen varausjärjestelmässä.

Heti pääsiäisen jälkeisenä tiistaina aamulla lentoyhtiö julkaisi sapekkaan tiedotteen sekä turkiksi että englanniksi. Lausunnon mukaan Suomen viranomaiset aiheuttivat menettelyllään Southwind Airlinesille nuo muissa Euroopan maissa koituvat mittavat vaikeudet.

–Kyseessä on täysin epäreilu, puolueellinen, huhuihin perustuva, pahansuopa toiminto, Southwindin Airlinesin lausunnossa valitettiin. Toimi oli heidän mielestään poliittinen ja ilkeästi ajoitettu juuri pääsiäisen pyhiin.

Suomessa Traficom jätti haetun liikennöintiluvan myöntämättä tultuaan taustaselvitysten perusteella johtopäätökseen, että lentoyhtiön pääasiallinen omistus ja valvonta eivät todellisuudessa kuulu Turkille eikä yhtiön liikennöinti näin ollen ole Venäjä-pakotteita koskevan EU-asetuksen mukaista.

Selkokielellä tämä tarkoittaa, että Traficomin arvion mukaan Southwind Airlinesin taustalla on venäläisiä tahoja, ja venäläisten omistamat lentoyhtiöt eivät saa liikennöidä EU:ssa. Kyseinen asetus kieltää erikseen myös sellaiseen toimintaan osallistumisen, jonka tavoitteena tai seurauksena on pakotteiden kiertäminen. Tällä muotoilulla on pyritty varmistumaan siitä, että kaikenlaiset peitejärjestelyt sisältyisivät kiellon piiriin.

Verkkouutisille Traficom kertoi tuoreeltaan, ettei voi avata Suomessa Southwind Airlinesista tehdyn selvityksen sisältöä tarkemmin. Traficomin pääjohtajan Jarkko Saarimäen mukaan selvityksen sisältämä tieto on turvaluokiteltua.

Suojelupoliisi kommentoi asiaa yleisellä tasolla ja kertoi neuvovansa erilaisia organisaatioita, niin viranomaisia kuin yrityksiä kansallisen turvallisuuden uhkiin liittyvissä kysymyksissä.

–Suomen viranomaiset tekevät hyvin tiivistä ja jatkuvaa yhteistyötä pakotteisiin liittyvissä kysymyksissä. Suojelupoliisin rooli on hankkia tietoa kansallista turvallisuutta vaarantavista ilmiöistä ja estää muun muassa Venäjän pyrkimyksiä kiertää pakotteita. Teemme sitä omalla tiedonhankinnallamme sekä vaihtamalla tietoa kansainvälisten kumppaniemme kanssa, Suojelupoliisista kommentoidaan.

Turkkilaiseksi rekisteröityyn Southwind Airlinesiin liittyviä Venäjä-yhteyksiä ovat havainnoineet aiemmin esimerkiksi Yhdysvaltojen pakoteviranomaiset. Ensin pitää kuitenkin kertoa venäläisestä matkatoimistosta nimeltä Pegas Touristik.

Lentävä hevonen

Pegas Touristik on vuonna 1994 perustettu venäläinen matkatoimisto. Kymmenessä vuodessa se oli jo Venäjän kolmen suurimman matkatoimiston joukossa ja vuonna 2008 se osti oman lentoyhtiön. Nimeksi tuli Nordwind, pohjoistuuli. Vuonna 2021 se lensi jo 28 maailman maahan Euroopassa, Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa.

Pegas Touristikin perusti turkkilainen Ramazan Akpinar veljensä kanssa. Antalyasta kotoisin olevat veljekset ovat kertoneet aloittaneensa matkailualalla myymällä kauan sitten virvokkeita isänsä ajamassa turistibussissa.

Jossain vaiheessa Ramazan Akpinar tapasi naisen, venäläisen Karine Bukrein. Nykyään pariskunnan satumainen liiketoiminta on rekisteröity varsinkin Venäjällä juuri Bukrein nimiin.

Mutta sitten Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Pakotteita ryhdyttiin määräämään lähes heti. Niiden joukossa oli lentokielto, ja määräys omistajayhtiöille että venäläisille lentoyhtiöille vuokratut koneet tuli takavarikoida. Näitä arvokkaita lentokoneita oli yhteensä yli 500. Venäjän presidentti Vladimir Putin puuttui asiaan ja kansallisti koneet Venäjän omaisuudeksi.

Nordwindin käytössä oli liisattuna ainakin 29 Bermudalle rekisteröityä Boeingin ja Airbusin lentokonetta. Nyt ne muuttuivat venäläisiksi ja jatkoivat Nordwindin käytössä. Kesällä 2022 Yhdysvaltojen vientivalvontaviranomainen asetti Nordwindin vientikieltoon.

Viime kesänä USA:n vientivalvonta lisäsi Norwindiin liittyvään vientikieltoonsa Nordwindin omistajan, matkatoimisto Pegas Touristikin. Tässä yhteydessä mainittiin, että yhtiö oli vientikieltoja kiertääkseen ryhtynyt yhteistyöhön turkkilaisen lentoyhtiön kanssa. Tämä yhtiö möi amerikkalaisilla lentokoneilla tehtyjä lentoja Venäjälle.

Nordwindin ja Southwindin logotkin muistuttavat toisiaan. / KUVAT WIKIMEDIA COMMONS

Kun Southwind, etelätuuli, perustettiin, se sai ainakin henkilökuntaa Nordwindilta eli pohjoistuulelta. Venäläinen siviili-ilmailua seuraava Telegram-kanava Aviatorštšina kertoi kesällä 2022, että Nordwind Airlines siirsi jopa 50 lentäjää ja noin sata muuta henkilökunnan edustajaa työkomennukselle Turkkiin, purki heidän työsuhteensa ja solmi tilalle uudet työsuhteet Southwind Airlinesin kanssa. Nykyäänkin Southwind Airlinesin verkkosivujen indeksiosiosta löytyy Nordwind Airlinesin logoja, kuvia ja mainosbannereita.

Mutta mikään lentokone ei pysy ilmassa itsekseen: laitteet tarvitsevat jatkuvaa huoltoa ja erilaisia varaosia. Mutta varaosia ja palveluitakin koskevat Yhdysvaltojen määräämät vientikiellot, jos kyse on venäläisistä lentoyhtiöistä kuten Nordwindista.

USA:n kesän 2023 vientikieltopäätöksessä ei nimetty Southwind Airlinesia, mutta lentokonemoottorivalmistaja Pratt & Whitney tunnisti, kenestä oli kyse. Se tulkitsi, että sen tulee lopettaa Southwind Airlinesin koneiden moottoreille antamassa huoltotuki. Syystä, joka ei täysin selviä julkisista asiakirjalähteistä, Pegas Touristik ja sen myötä myös ”turkkilainen lentoyhtiö” poistettiin vientikieltopäätöksistä. Southwind Airlines valitti asiasta myöhemmin, mutta valitus ei menestynyt sillä Southwind Airlinesia ei koskaan edes ollut nimetty. Moottorien huoltotuki sai tiettävästi jatkua.

Elokuussa 2023 kansainvälinen uutistoimisto Reuters havaitsi, että Nordwind Airlines osti varaosia Turkin Antalyassa sijaitsevalta Ramses Turizm -yhtiöltä. Ramses Turizmin omisti Ramazan Akpinar. Uutistoimisto tavoitti Akpinarin, joka vahvisti omistavansa yhtiön ja olevansa Karine Bukrein aviopuoliso. Lentokoneiden varaosien kiertoreittiä Akpinar ei suostunut kommentoimaan. Kolme päivää Reutersin yhteydenoton jälkeen Nordwindin hankinnat Ramses Turizmilta loppuivat. Sitten Nordwind Airlines ryhtyi tilaamaan varaosia toiselta Antalyassa sijaitsevalta yhtiöltä.

Esimerkiksi tämä kuva löytyi Southwindarilines.com -sivuston sisältövalikosta.
Ukrainassakin lentoyhtiö

Pariskunnan Akpinar ja Bukrei yritysverkosto on laaja ja ulottuu moneen muuhunkin maailmankolkkaan kuin Venäjälle ja Turkkiin. Esimerkiksi Ukrainassa Ramazan Akpinar on ollut mukana vuodesta 2013 alkaen Harkiv Airlines -lentoyhtiössä sekä vuodesta 2004 alkaen toimineessa matkatoimistossa, joka on vuoden 2015 tienoilla omistanut 99 prosenttia Harkiv Airlinesin osakkeista. Ramazan Akpinar on käväissyt kyseisen matkatoimiston johdossa ja edunsaajana talvella 2021. Suunnilleen vuoteen 2023 saakka matkatoimisto oli nimeltään Pegas Touristik. Nykyään se on Longitours, tai ЛОНГІТУРС.

Missä vaiheessa nimi on vaihdettu, ei käy ilmi. Žytomyrissa paikallisoikeudessa tammikuussa 2024 käsitellyssä riita-asiassa käytetään jo nimeä Longitours, mutta joulukuussa 2022 Zaporižžjassa käsitellyssä sopimusriidassa nimi on ollut vielä Pegas Touristik.

Ukrainalainen, pääsääntöisesti kohtuullisen huolellisesti hoidettu matkatoimisto nimenvaihdoksineen on sikäli kiinnostava, että myös Suomessa toimii matkatoimisto nimeltä Longitours.

Suomen Longitours perustettiin 19. lokakuuta 2022. Verkkosivujen domain on rekisteröity 15. lokakuuta.

Ensimmäinen, kesällä 2023 myyntiin tullut pakettimatka suuntautui Turkin Antalyaan. Lennot tehtiin turkkilaisella halpalentoyhtiö Pegasus Airlinesilla. Lokakuussa 2023 Longitours Oy ilmoitti aloittavansa lentoyhteistyön Southwind Airlinesin kanssa. Päivämääräkin oli jo selvillä: maanantaina 22. huhtikuuta 2024 kello 15.40, Longitours Oy ilmoitti Linkedinissa. Joulukuun alussa 2023 yhtiö lupaili aikaisen varaajan etuja Southwindin maanantaisille lennoille, käy ilmi yhtiön verkkosivujen arkistoversiosta.

Southwind Airlines ei ollut tässä vaiheessa vielä sopinut asiasta muiden suomalaisten tahojen kanssa mitään. Sillä ei tiettävästi myöskään ollut sopimusta koneiden huoltamiseen ja tankkaamiseen sekä matkustajien matkatavaroiden käsittelemiseen tarvittavista maapalveluista. Myös eräs erittäin tärkeä asia puuttui: lentoyhtiöllä ei ollut liikenneviraston eli Traficomin myöntämää lupaa. Longitours Oy kuitenkin antoi markkinointipuheellaan ymmärtää, että kaikki olisi selvää – ei muuta kuin matka tilaukseen ja kohti Antalyan lämpöä.

Kansainvälisiä suhteita

Tässä kohdin on hyvä palata vielä hetkeksi pääsiäisen aikaan 2024 ja vihastuneeseen lentoyhtiö Southwindin Airlinesiin. Tiedotteessa, jonka Southwind julkaisi EU-alueen lentojen mentyä mönkään Suomen liikenneviraston vuoksi, se kirjoitti näin:

– Olemme kokeneet vastaavan perättömän väitteen yhtiöstämme uutisissa kun saksalainen lehti Bild julkaisi 22. joulukuuta 2023 uutisen otsikolla ”Putinin lentoyhtiö”, mikä oli perusteetonta ja vailla mitään todisteita. Tästä valeuutisesta, joka julkaistiin pahantahtoisesti juuri joulupyhien alla, ilmoitettiin asiamukaisesti oikeuteen, joka ratkaisi asian hyväksemme ja määräsi uutisen poistettavaksi.

Bildin uutisen julkaisun aikoihin Southwind Airlines oli juuri avaamassa lentoreittiä Istanbulin ja Valko-Venäjän pääkaupungin Minskin välillä. Bild ehdotti, että lentoyhteyttä voitaisiin käyttää hybridisodan välineenä. Tällä tavoin Aljaksandr Lukašenkan hallinto oli jo aiemmin kuljettanut siirtolaisia, jotka se työnsi Minskistä väkisin pyrkimään Puolaan.

Mutta kuinka suomalainen Longitours Oy löysi Southwindin ennen ketään muuta Suomessa ja päätti ensimmäisen lentoajankin?

– Tilauslennot Turkin Antalyaan aloitimme viime kesänä Pegasus Airlines -lentoyhtiöllä ja kartoitimme useita vaihtoehtoja kuten Southwind -lentoyhtiötä, jonka jälkeen päätimme jatkaa Pegasus Airlinesin kanssa myös tälle kesälle, vastaa Longitours Oy:n toimitusjohtaja Toni Räsänen sähköpostitse.

Pegasus Airlines ei nimestään huolimatta liity Pegas Touristikiin. Sen tiedetään kuitenkin vuokranneen Southwind Airlinesilta kalustoa.

Toni Räsänen kertoo, että lentopaikat ovat usein matkapaketin suurin kustannuserä. Niitä välittävät erilaiset palveluntarjoajat ja lippubuukkausyhtiöt, joilla on pääsy lentoyhtiöiden tarjoamiin rajapintoihin. Longitoursilla oli Räsäsen mukaan lentopaikkakyselyitä vetämässä näillä lentopaikkayhtiöillä, ja suunnitelma ostaa lentopaikat Southwind Airlinesilta. Toisin kuitenkin kävi.

Kysyttäessä Räsänen kertoo, etteivät Ramazan Akpinar tai venäläinen Pegas Turistik ”ole mukana” Longitoursissa eikä Longitoursilla ole sopimuksia heidän kanssaan.

– Itselläni on pääomistus ja hallituksessa on jäseniä kuten Hakan Kavalci, jotka tunnen vuosien ajan matkailualalta, Räsänen kertoo.

Räsänen on työskennellyt aiemmin usean muun työnantajan lisäksi myös Aurinkomatkoilla ja Booking.comilla. Hakan Kavalci puolestaan vaikuttaa olevan varsinainen matkailualan konkari.

Sosiaaliseen mediaan lisäämiensä tietojen mukaan Hakan Kavalci työskenteli Pegas Touristikin tuotepäällikkönä 11 vuoden ajan vuoteen 2015 saakka, jolloin siirtyi Pegas Touristikin Turkin-toimiston kehitysjohtajaksi. Vasta joulukuussa 2022 hän siirtyi toimitusjohtajaksi Britanniassa toimivaan Holiday Best UK -matkatoimistoon.

Hallitusammattilainen

Verkkouutiset pyysi nähtäväkseen Longitoursin osakasluetteloa, jonka jokainen yritys on velvollinen pyydettäessä esittämään. Siitä käy ilmi, että kolme neljännestä Longitoursin osakkeista tosiaan omistaa Toni Räsänen. Neljännes osakkeista on Britanniaan rekisteröidyllä Kreutzer Touristik GB -yhtiöllä. Räsänen mainitsee tämän johtuvan Longitoursin saamasta pääomalainasta.

Kreutzer Touristik GB näyttää pieneltä yritykseltä. Sen johtajaksi on merkitty latvialainen kirjanpitäjä. Britannian yritysrekisterin mukaan 75 prosenttia tai enemmän yhtiön osakkeista on kuitenkin israelilaisen miehen hallussa. Samanniminen mies löytyi Israelin yritysrekisterin mukaan vielä tammikuussa 2024 Israelissa toimivan Pegas-matkatoimiston johtotehtävästä.

Suomen Patentti- ja rekisterihallituksen yritysrekisteristä käy ilmi, että Toni Räsäsen ja Hakan Kavalcin lisäksi Longitours Oy:n hallituksessa on myös Britannian kansalainen nimeltä Nicola Jane Cheater. Hän on toiminut myös Holiday Best UK -nimisen pakettimatkayhtiön hallituksessa syksystä 2022 talveen 2023 sekä Pegas Touristik UK -yhtiön hallituksessa syksystä 2014 talveen 2016.

Kun neiti Cheater erosi Pegas Touristik UK:n hallituksesta 27. tammikuuta 2016, hallituksen jäseneksi oli pari viikkoa aiemmin ehtinyt tulla Venäjän kansalainen Karine Bukrei. Samana päivänä, kun Bukrei aloitti, erosi hallituksesta Bukrein aviomies, Pegas Touristikin alun perin Venäjälle perustanut Ramazan Akpinar.

Holiday Best UK:n hallituksessa kuvio kulki toisinpäin. Kun Nicola Cheater erosi sen hallituksesta helmikuussa 2023, merkittiin samana päivänä hallitukseen jäseneksi Ramazan Akpinar.

Pegas Touristik UK:sta vaikuttaa syksyllä 2014 alkaneen Nicola Cheaterin melko laaja hallitusura. Tähän mennessä se on jatkunut jo ainakin 40 yrityksessä pelkästään Britanniassa. Huhtikuussa 2024 Cheater oli edelleen yhdeksän yhtiön hallituksessa. Niistä viimeisimmät viittaavat toimistohotelliin Lontoon Cityssa. Cheaterin kuva ja yhteystiedot löytyvät kuitenkin myös Lexstone Lawyers -lakitoimiston sivuilta. Yhtiö toimii veroparatiisina tunnetulla Jerseyn saarella. Nicola Cheaterin titteli on sivujen mukaan johdon assistentti.

Verkkouutiset kysyi Longitours Oy:n Toni Räsäseltä, kuka Nicola Cheater on ja miksi hän on Longitours Oy:n hallituksessa. Räsänen kertoi, että matkailuala on pieni, joten vanhoja kollegoja ja muita tuttuja on ollut auttamassa käynnistämisessä.

– Nicola on yksi näistä, Räsänen sanoo.

Ei ole kiellettyä perustaa matkatoimisto, jolla on runsaasti kansainvälisiä kontakteja. Ei ole myöskään kiellettyä tai edes kovin kummallista ottaa vastaan apua kavereiltaan, kun perustaa yritystä kuten vaikkapa matkatoimistoa. Ei ole kiellettyä suosia tiettyä lentoyhtiötä, varsinkin jos omat kaverit hyötyvät siitä. Kiellettyä ei ole sekään, mutta hiukan outoa kuitenkin, että lähes joka nurkan takaa kurkistaa yhteys pakotteiden kohteeksi joutuneita lentokoneita käyttävään Nordwind-yhtiöön sekä sen omistajaan, Pegas Touristikiin.

Nicola Cheaterin kotimaa ja pääasiallinen liiketoiminta-alue Britannia ei ole kuulunut Euroopan unioniin enää vuoden 2020 jälkeen. Maantieteelle Britannia, Turkki tai Venäjä eivät kuitenkaan voi mitään. Southwind Airlinesin oli tarkoitus tehdä lentoja Antalyan ja useiden Britannian lentokenttien välillä, mutta lennot olisivat kulkeneet EU-maiden ilmatilan kautta.

Pakettimatkoillaan Southwind Airlinesin lentoja on käyttänyt ainakin Holiday Best UK. Kyseessä on sama yhtiö, jonka hallituksessa on toiminut aiemmin Nicola Cheater ja jonka hallituksessa toimivat edelleen Longitoursin hallituksen jäsen Hakan Kavalci sekä Pegas Touristikin isä Ramazan Akpinar. Holiday Best UK kommentoi iltapäivälehti The Sunille, että aikatauluttaa briteille myydyt lomat uudestaan ja etsii niiden toteuttamiseksi toista lentoyhtiötä.

Nicola Cheater on ollut aktiivinen Linkedin-palvelun käyttäjä koko kuluvan vuoden ja tykännyt säännöllisesti lähes kaikista Longitours Oy:n julkaisusta. Hän kertoo yhdeksi työantajistaan TCA Select Wealth Management -varainhoitoyhtiön. Britannian yritysrekisterin mukaan yritys on lopettanut toimintansa vuonna 2010 – eli seitsemän vuotta ennen kuin Nicola Cheater ilmoittaa aloittaneensa siellä työskentelyn vuonna 2017.

Verkkouutiset otti Nicola Cheateriin yhteyttä lähettämällä hänelle sähköpostia osoitteeseen, joka hänelle on merkitty Lexstone Lawyers -yhtiön sivuilla. Siihen ei vastattu, joten Verkkouutiset lähestyi Cheateria Linkedinissa ja kysyi, miten hän on tullut mukaan suomalaisen matkatoimiston hallitukseen sekä sitä, onko hän työsuhteessa Pegas Touristik -yhtiöön tai Ramazan Akpinariin.

Kysymysten lähettämisestä ehti kulua noin viisitoista minuuttia. Sitten Nicola Cheater poisti Linkedinista koko tilinsä.

Muokkaus 11.4. klo 10.43: Artikkelissa kerrottiin aiemmin, että Longitours Oy ei vastannut pyyntöön toimittaa nähtäville osakasluettelonsa. Osakasluettelo toimitettiin, ja siihen liittyvät tiedot on lisätty artikkeliin.

Lähtö Southwind Airlinesin kotikentältä Antalyasta. / SIMPLY AVIATION / WIKIMEDIA COMMONS

 

 

Matkailijan hyvä muistaa – vanha känny voi pysyä mykkänä

Euroopassa yli 15 maan operaattorit ovat jo sulkeneet tai ilmoittaneet sulkevansa 2G- tai 3G-verkot. Huhtikuussa Yhdysvalloissa poistuu käytöstä 2G- ja Japanissa 3G-verkko.

Ulkomaille lähtiessä on syytä varmistaa, että oma puhelin ja liittymä ovat ajan tasalla ja toimivat 4G- tai 5G-verkoissa.

Nykyiset 4G- ja 5G-verkot hyödyntävät rajallisia radiotaajuuksia huomattavasti tehokkaammin kuin vanhemmat 2G- ja 3G-teknologiat. Ne myös kuluttavat energiaa huomattavasti vähemmän kuin aiempien sukupolvien verkot ja ovat entisiä kyberturvallisempia.

Suomessa suurin osa 3G-verkoista on jo suljettu ja loputkin poistetaan käytöstä tämän vuoden aikana.

– Jotta mobiilipalveluita voi käyttää mahdollisimman hyvin, kannattaa tarkistaa, kaipaavatko omat laitteet ja liittymät päivittämistä. Varsinkin reissuun lähtiessä on hyvä muistaa, että monissa maissa ei vanhimmilla laitteilla enää pärjää, sanoo FiComin toimitusjohtaja Elina Ussa.

– Esimerkiksi USA:ssa, jossa nyt suljetaan 2G-verkko ja 3G on loppunut jo aiemmin, pitää olla 4G- tai 5G-puhelin ja -liittymä. Muuten siellä ei pääse verkkoon eikä voi soittaa, hän jatkaa.

Matkalle lähtijöiden on lisäksi hyvä tarkistaa, että puhelimessa ovat asetukset kunnossa, jotta viestit ja puhelut toimivat kohdemaassa. Yhdysvaltoihin matkustavan kannattaa lisäksi tarkistaa, että päätelaite tukee maan 4G-taajuuksia.

Asiantuntija KL:lle: Halpojen lentojen aikakausi on ohi

Halpojen lentolippujen aikakausi on takanapäin, uutisoi Kauppalehti.

Finnairin verkostosta, hinnoittelusta ja tuottojen optimoinnista vastaava johtaja Antti Tolvanen kertoo Kauppalehden haastattelussa lentolippujen hinnoittelun olevan dynaamista. Hintaan vaikuttavat muun muassa varauksen tekemisen sekä lennon ajankohta, kysyntä sekä varaustilanne ostohetkellä.

– Hinnoissa näkyvät luonnollisesti myös polttoaineen hintakehitys ja inflaation vaikutus. Pyrimme tarjoamaan kilpailukykyiset hinnat, joilla koneet täyttyvät hyvin. Samalla haluamme varmistaa, että lentäminen on kannattavaa, Tolvanen kertoo.

Vuosien 2018–2019 hintataso oli Tolvasen mukaan lentoyhtiöille kestämättömän matala. Sitten koronapandemia pysäytti lennot kokonaan.

– Kysyntä on palautunut vahvana, samalla kun alalla on edelleen tiettyjä kapasiteettirajoituksia, eli markkinoilla oleva kapasiteetti ei ole vielä palanut pandemiaa edeltävälle tasolle, Tolvanen sanoo.

Jatkossa hintapainetta luovat kuitenkin lisääntyvä ympäristösääntely sekä sen mukanaan tuomat kustannukset. Esimerkiksi uusiutuva lentopolttoaine on tällä hetkellä noin 2–3 kertaa perinteistä polttoainetta kalliimpaa.

Sitran johtava asiantuntija Vesa-Matti Lahti sanoo, että halvan lentämisen aikakauden tulisi jo olla takanapäin.

– Se on ilmaston kannalta jatkunut aivan liian pitkään. Esimerkiksi lentokerosiinin verottomuus on tehnyt lentämisestä suhteettoman halpaa, Lahti toteaa.

Lahden mukaan kestävämpää matkailua voidaan rakentaa esimerkiksi raidehankkeiden varaan. Muun muassa Baltian maihin rakenteilla oleva Rail Baltica- rata luo Euroopan-lennoille varteenotettavan vaihtoehdon.

Joka viides suomalainen ei hanki matkavakuutusta

Finanssiala ry on tutkinut suomalaisten asenteita vakuuttamiseensa. Vuoden 2022 vakuutustutkimuksen mukaan suomalaiset ymmärtävät matkustajavakuutuksen tarpeellisuuden. Yli 90 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että matkasairaudet ja –tapaturmat korvaava matkavakuutus on tarpeellinen aina matkustettaessa.

Silti yli 20 prosenttia ei tällaista vakuutusta aina ota matkalleen.

Fennian tuotepäällikkö Laura Luhtanen muistuttaa, että matkavakuutus kannattaa aina hankkia matkalle. Monessa lomakohteessa lääkäriasema tai sairaala saattaa edellyttää matkustajavakuutusta. Ilman vakuutusta hoito voi tulla myös hyvin kalliiksi.

– Jos esimerkiksi sairastut tai loukkaannut ulkomailla, pääset vakuutuksen avulla nopeammin hoitoon. Lisäksi matkavakuutus korvaa ulkomaanmatkoilla esimerkiksi myöhästymisestä aiheutuneita kustannuksia silloin, kun kulkuväline myöhästyy esimerkiksi sääesteen, teknisen vian tai liikenneonnettomuuden takia.

Äärimmäisessä tapauksessa tapaturma tai sairaskohtaus vai edellyttää ambulanssilentoa takaisin Suomeen, mikä onnistuu vain matkustajavakuutuksella tai maksamalla lento itse. Lennon hinta voi vaihdella kymmenistä tuhansista euroista yli sataan tuhanteen euroon matkakohteesta riippuen.

Finanssialan tutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia suomalaisista luulee, että Suomen valtio järjestäisi tarvittaessa kotiinkuljetuksen. Tämä ei pidä paikkaansa.

Luhtanen kertoo, että matkustajavakuutusta hankkiessa kannattaa myös selvittää ehdoista, mitä vakuutus korvaa ja millä ehdoilla. Monella suomalaisella on päällekkäisiä matkavakuutuksia, koska niitä voi tulla esimerkiksi luottokortin mukana, mutta kaikki vakuutukset eivät ole yhtä kattavia.

– Matkustajavakuutuksen voi hankki määräaikaisena tai toistaiseksi voimassa olevana. Paljon, ympäri vuotta matkustavalle toistaiseksi voimassa oleva vakuutus voi tulla edullisemmaksi, kun taas kerran vuodessa matkustavalle määräaikainen voi toimia paremmin, Luhtanen vinkkaa.

Matkavakuutusta hankkiessa kannattaa huomioida ehtojen lisäksi myös mahdolliset haastavammat lajit.

– Aktiivilomalaisten kannattaa tarkistaa, että matkustajavakuutuksessa on huomioitu erilaiset lajit ja harrastukset. Esimerkiksi vaativammissa lajeissa kuten laitesukelluksessa tai urheiluseuran järjestämissä kilpailuissa tarvitaan matkavakuutuksen lisäksi urheilulaajennus. Tavallinen matkavakuutus kattaa lähinnä tavanomaisen kuntoilun, sekä kertaluontoiset kokeilut riskialttiimmissa lajeissa, Luhtanen kertoo.

Matkatavaravakuutus korvaa kadonneita ja rikkoutuneita tavaroita

Matkustajavakuutuksen ohella Luhtanen suosittelee matkatavaravakuutuksen ottamista. Usein matkavakuutus sisältää sekä matkustajavakuutuksen että matkatavaravakuutuksen, mutta tämä kannattaa vielä tarkistaa, koska kyseessä on kaksi erillistä vakuutusta.

– Matkatavaravakuutus korvaa kuluja, jotka aiheutuvat matkatavaroiden rikkoutumisesta tai varastamisesta. Vakuutuksessa sovitaan vakuutusmäärä, jolla matkatavarat ovat vakuutettuna ja se on korvauksen ylin raja vahingon sattuessa. Joten jos matkustat vaikkapa kalliin kameran kanssa, kannattaa varmistaa, että kameran hinta on huomioitu vakuutusmäärässä, Luhtanen muistuttaa.

Tyypillisimmät matkatavaravahingot ovat laitteiden, kuten älypuhelinten ja kameroiden rikkoutumisia. Myös varkauksia ja ryöstöjä ilmoitetaan vuosittain satoja.

– Kannattaa säilyttää arvotavaroita siten, ettei niihin pääse huomaamatta käsiksi. Esimerkiksi selässä olevaan repun ammattivaras avaa nopeasti ja huomaamatta.

Jos matkatavaroita varastetaan, tulee siitä ilmoittaa paikalliselle viranomaiselle tai viimeistään Suomessa poliisille. Saadut dokumentit ja kuitit pitää säilyttää, sillä niitä saatetaan tarvita vahingon käsittelyn aikana.

– Matkatavaravakuutus helpottaa myös käytännön asioissa matkan aikana. Jos esimerkiksi laukkusi katoaa lentomatkalla tai joutuu väärälle lennolle, voi vakuutus korvata välttämättömiä tarvikkeita matkakohteessa. Näissäkin kannattaa tarkistaa vakuutuksen ehdot. Matkatavaroiden kadotessa on myös hyvä muistaa, että lentoyhtiö tai matkatoimisto saattaa olla asiassa korvausvelvollinen, Luhtanen huomauttaa.

Lentomatkustajien piti katkaista virta puhelimista – Airbus-kapteeni kertoo syyn

Asianajaja Tommi Elo kertoo olleensa Finnairin koneessa matkalla Suomeen, kun matkustajia kehotettiin ennen laskeutumista sulkemaan kaikki sähkölaitteet, koska näkyvyys oli heikko.

– Siis kirjaimellisesti sulkemaan eikä pitämään lentotilassa.

Elo toteaa, että sumu oli eilen melkoinen, mutta hän ei kuitenkaan muista, että puhelimien sammuttamista olisi pyydetty aiemmin.

– Mikähän tuollaiseen on syynä, hän pohtii X-alustalla.

Elo tarkentaa, että kyseessä ei ollut mikään pieni potkurikone, vaan Airbus A350 New Yorkista Helsinkiin.

Vastauksen X-ketjussa antaa Finnairin Airbus-kapteeni Lauri Soini, jonka mukaan kone suunnistaa kyseisessä tilanteessa kentältä lähetettävän signaalin avulla.

– Sumussa tehtävien ns. Low Visibility Operations-lähestymisten aikana varmistetaan maan tasalla ja ilmassa, että kentältä lähetettävä suunnistussignaali ei altistu häiriöille. Tästä syystä koneessa sähkölaitteet kiinni ja maassa koneet odottaa CAT2/3 odotuspaikkojen takana.

Suomessa valmistettu jättialus lähti ensimatkalleen

Turussa Meyerin telakalla valmistettu maailman suurin risteilyalus Icon of the Seas lähti neitsytristeilylleen sunnuntaina varhain aamulla Suomen aikaan. Alus lähti liikkeelle Miamista ja risteilee viikon Karibianmerellä ennen paluuta takaisin satamaan.

Telakkayhtiö Meyer Turku kirjoitti Facebook julkaisussa yhtiön odottavan innolla, että laiva pääsee elementtiinsä Karibialla.

BBC kertoo, että alus on 365 metriä pitkä ja siihen mahtuu enimmillään jopa 7 600 matkustajaa. Aluksessa on seitsemän uima-allasta ja kuusi vesiliukumäkeä. Lisäksi aluksesta löytyy yli 40 erilaista kahvilaa ja ravintolaa.

Suitsutuksesta huolimatta Icon of the Seas on herättänyt myös huolta.

Alus käy nestemäisellä LNG-kaasulla, jonka on sanottu olevan puhtaampaa kuin aluksissa perinteisesti käytetty raskas polttoaine. Kääntöpuolena on kuitenkin korkeampi riski metaanipäästöille.

Asiantuntijoiden mukaan palamatonta metaania vuotaa jonkin verran ympäristöön aluksessa käytettyjen LNG-moottorien palamisprosessissa. Metaani on kasvihuonekaasuista hiilidioksidin jälkeen toiseksi suurin ilmaston lämmittäjä.

Royal Caribbeanin mukaan uusi alus on kuitenkin ylipäätään hiilipäästöjen osalta 24 prosenttia tehokkaampi kuin mitä kansainvälinen sääntely vaatii. On sanottu, että risteilijä olisi valtavasta koostaan huolimatta ympäristöystävällisempi kuin jotkut pienemmät risteilyalukset.  Royal Caribbean International suunnittelee tuovansa vesille niin sanotun nettonolla aluksen vuoteen 2030 mennessä.

Digitaalisen matkustusasiakirjan testaus laajenee Helsinki-Vantaalla

Finnairin asiakkaat voivat testata digitaalista matkustusasiakirjaa eli DTC:tä (Digital Travel Credentials) rajatarkastuksessa Helsinki-Vantaan lentoasemalla aiemman kolmen reitin sijasta 22:lla Finnairin reitillä. Testausaikaa on maaliskuun 2024 loppuun asti.

DTC:tä voi testata matkalla näihin Finnairin kohteisiin ja/tai niistä takaisin Helsinki-Vantaalle: Alanya, Changi, Dallas/Fort Worth International Airport, Doha International Airport, Dubai International Airport, Dublin International Airport, Edinburgh, Haneda, Heathrow, Helsinki, Indira Gandhi International Airport, Hong Kong International Airport, John F. Kennedy, Kansai International Airport, Los Angeles, Narita, Pu Dong, Bangkok Suvarnabhumi International Airport, Incheon International Airport, Larnaca Airport, Manchester Airport ja Miami.

Suomen kansalaiset ovat päässeet testaamaan täysin uudenlaista, digitaalista matkustusasiakirjaa rajatarkastuksissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla ensimmäisenä maailmassa viime elokuun lopusta lähtien.

Rajavartiolaitos pyytää edelleen kansalaisia osallistumaan testaajina pilotointiin, kun he matkustavat Finnairin lennoilla yllä mainittuihin kohteisiin ja/tai niistä Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Digitaalista matkustusasiakirjaa eli DTC:tä (Digital Travel Credentials) käyttäviä matkustajia on kulkenut rajatarkastuksesta jo yli 200. Rajavartiolaitoksen mukaan kokemusten perusteella voidaan todeta, että järjestelmä toimii ja tarkastukset ovat nopeita. Keskimääräinen tarkastusaika on alle kymmenen sekuntia.

Nopea ja sujuva rekisteröinti

DTC on digitaalinen versio fyysisestä passista ja se on yhtä luotettava. Se mahdollistaa sujuvan ja nopean rajanylityksen turvallisuudesta tinkimättä.

DTC-rajatarkastukset ovat mahdollisia rekisteröitymällä vapaaehtoiseksi digitaalisen matkustusasiakirjan käyttäjäksi poliisilla Tikkurilassa tai poliisilla Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Rekisteröintiin kuluu aikaa poliisin palvelupisteellä muutama minuutti.

Pilottiin osallistuvan tulee olla täysi-ikäinen Suomen kansalainen ja hänellä on oltava voimassa oleva Suomen passi. Ohjeet pilotointiin osallistumisesta ovat Rajavartiolaitoksen verkkosivuilla.

Pilotissa kehitetään asiakirjaturvallisuuden digitalisointia

Maahanmuuttovirasto tutkii DTC-pilotin yhteydessä oleskeluluvan digitalisointia ja muuttamista 2D-viivakoodin muotoon sisältäen biometrista dataa.

Oleskelulupa on olennainen matkustusasiakirja passin yhteydessä ja tavoitteena on tukea DTC:tä tuottamalla myös liitännäisasiakirjat digitaliseen muotoon.

Poliisihallitus tutkii DTC-pilotin yhteydessä siruvirheiden hallintaa DTC:n rekisteröimisessä, luomisessa ja käytössä. DTC:ssä hyödynnetään pelkästään passin tai henkilökortin sirua eikä suoranaisesti fyysistä asiakirjaa, jolloin virheiden hallinta korostuu.

Rajavartiolaitos johtaa projektia ja lisäksi siihen osallistuvat Suomesta Finnair, Poliisihallitus, Maahanmuuttovirasto ja Finavia. Pilottiprojektiin osallistuu suomalaisten toimijoiden lisäksi Kroatian sisäministeriö sekä kroatialainen, muun muassa henkilöllisyystodistuksiin liittyviin it-ratkaisuihin erikoistunut yritys AKD.

Tämä on paras paikka istua lentokoneessa – helppo muistisääntö pelasti matkustajan tulipalosta

Viimeaikaisten onnettomuusuutisten valossa moni saattaa miettiä, missä kohti lentokonetta kannattaisi istua, ja onko todella valmis auttamaan muita hätätilanteessa, jos istuu hätäuloskäynnin vieressä.

Yhdysvalloissa koneen ovipaneeli lähti irti kesken lennon ja Japanissa matkustajakone syttyi tuleen törmättyään toiseen koneeseen laskeutumisen yhteydessä.
Lento-onnettomuudet ovat kuitenkin harvinaisia ja vaikeasti ennustettavia.

– Oikeastaan ei ole olemassa ”turvallisinta” paikkaa istua, sanoo ilmailuasiantuntija ja apulaisprofessori Anthony Brickhouse The Wall Street Journal -lehdelle.

– Jos pystyt kertomaan minulle, miten turma tapahtuu, pystyn sanomaan, missä istua, hän tiivistää.

Koneen takaosassa on todistetusti turvallisempaa, näiden paikkojen jälkeen turvallisinta on siipien lähettyvillä. Brickhouse toteaa, että siivet ovat vahva rakenne, jonka vuoksi tämä osa koneesta säilyy turmissa paremmin.

Itse hän sanoo suosivansa hätäuloskäynnin viereisiä paikkoja ylimääräisen jalkatilan takia sekä siksi, että poistumistie on tarvittaessa lähellä.

Tärkeämpää kuin istumapaikan sijainti on Brickhousen mukaan se, että ihmiset kuuntelisivat lennon alun ohjeet hätätilanteiden varalle. Hänen mielestään on suorastaan turhauttavaa kuinka harva niihin kiinnittää huomiota. Kuitenkin esimerkiksi ohje tarkistaa lähimmän hätäuloskäynnin sijainti on validi, sillä onnettomuustilanteissa matkustajat ovat saattaneet lähteä rynnimään kohti kauempana olevaa uloskäyntiä.

– Psykologisesti ihmiset haluavat lähteä koneesta samaa reittiä kuin tulevatkin. On oltava valppaana ja tiedostettava, mitä tapahtuu.

Brittiläinen professori Graham Braithwaite sanoo, että jotkin lentoyhtiöt suosittavat matkustajia laskemaan penkkirivien määrän lähimmälle uloskäynnille, oli se edessä tai takana.

Braithwaiten mukaan viimeinen ihminen, joka pelastui Manchesterin kentällä vuonna 1985 tuleen syttyneestä koneesta, on kertonut, että hänellä oli aina tapana laskea rivit uloskäynnille ja painaa luku mieleensä. Kun matkustamo täyttyi savusta, hän osasi suunnistaa turvaan.

Braithwaiten oma valinta on hätäuloskäynnin penkkiriviä lähin mahdollinen käytäväpaikka. Myös hän muistuttaa henkilökunnan antamien ohjeiden kuuntelemisen tärkeydestä.

Näin Airbnb-majoittajat tienasivat viime vuonna, kärjessä Pohjois-Suomen kunta

Airbnb-toiminta oli Suomessa viime vuonna tuottoisinta Lapissa. Lapin kuntia oli kahdeksan parhaan varausasteen omaavan kunnan joukossa peräti viisi ja viiden tuottoisimman majoituskunnan joukossa kolme.

Etua Oy selvitti, miten paljon Airbnb- ja loma-asuntoja tarjoavat Vrbo-majoittajat tienasivat Suomen 282 eri majoituskunnassa vuonna 2023. Selvitys sisälsi kuntakohtaisen vuosituoton, päivähinnan, varausasteen ja kohteiden määrän.

Helsingissä oli Suomen suurin varausaste, 61 prosenttia. Se oli ainoa majoituskunta Suomessa, jossa varausaste oli yli 60.

Parhaiten tuottava majoituskunta oli Rovaniemi oli Suomen parhaiten tuottava majoituskunta vuonna 2023. Airbnb- ja Vrbo-majoittajien mediaani vuosituotto Rovaniemellä oli 48900 euroa. Viisi tuottavinta majoituskuntaa sijoittuvat kaikki Lappiin ja Päijät-Hämeeseen.

Pienimmät majoitustuotot löytyivät Kauhajoelta, jossa majoittaja tienasi vuodessa 7200 euroa.
Selvitys toteutettiin majoitusdatayritys AirDna:n datan avulla.

Suomen kalleimmat päivähinnat löytyvät tuottoisimpia majoitusmaakuntia mukaillen Päijät-Hämeestä ja Lapista. Suomen toiseksi ja kolmanneksi tuottoisimmat kunnat, Hollola ja Sysmä, olivat Suomen kalleimmat. Hollolan keskimääräinen päivähinta erottuu selkeästi kalleimpana, 281,9 euroa per päivä.

Eniten aktiivisia majoituskohteita (4200+) oli Helsingissä. Uusimaa oli muutenkin listalla vahvasti edustettuna, mikä ei ole iso yllätys, sillä se on Suomen väkirikkain maakunta.
AirDna:n mukaan tarjonta on kasvanut Suomessa nopeasti viimeisen vuoden aikana.

AirDna:n datan mukaan suomalaisten Airbnb- ja Vrbo-majoittajien mediaani vuosituotto vuonna 2023 oli 17 000 euroa. Keskimääräinen päivähinta Suomessa oli 117 euroa.

Marraskuussa tarjolla olevat yöpymisvuorokaudet lisääntyivät Suomessa 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tyypillisesti hitaan talvikauden odotetaan olevan normaalia aktiivisempi vuonna 2024.

Nämä ovat tyypillisimmät matkasairaudet ja niiden kustannukset

Samaa tahtia lisääntyvät vahingot. Yleisin korvattava matkasairaus on turistiripuli, jonka hoito maksaa keskimäärin 1 200 euroa, kertovat Ifin matkavakuutustilastot. Vakuutusyhtiö listasi tyypillisimmät matkasairaudet ja niiden kustannukset.

Moni suomalainen hyödyntää tänä vuonna vuodenvaihteen arkipyhät ja suuntaa kustannusten noususta huolimatta lomamatkalle, käy ilmi Ifin matkavakuutustilastoista. Matkavakuutusten kysyntä sekä matkavahingot ovat jo lähes samalla tasolla kuin ennen pandemiaa vuonna 2019.

– Joulusesongilla sattui vuosi sitten eniten matkavahinkoja kotimaan lisäksi Espanjassa, Thaimaassa ja Itävallassa. Suomalaisten matkustusaikeiden perusteella samat kohteet pysynevät kärkisijoilla tänäkin vuonna, kommentoi matkavakuutusten tuotepäällikkö Jukka Heinämäki Ifistä.

Pandemian myötä vähentyneet vatsataudit lisääntyivät uudelleen

Koronapandemia-ajan jälkeen matkasairauksia oli vähemmän, koska etenkin erilaisia vatsatauteja sairastettiin reissussa tavallista harvemmin.

– Nyt tilanne on selvästi muuttunut. Tämä johtuu paitsi lisääntyneestä matkustamisesta, todennäköisesti myös siitä, että pandemia-aikana rutiiniksi tullut tehostettu käsihygieniasta huolehtiminen on alkanut unohtua. Lisäksi talvikauden matkoilla ovat yleisiä koti-Suomessakin jylläävät influenssa ja muut hengitystieinfektiot, arvioi Heinämäki.

– Perusasioilla voi auttaa ehkäisemään tauteja: kannattaa pestä huolellisesti käsiä ja katsoa, missä ja mitä syö.

Mitä sairastaminen ulkomailla maksaa?

Alle 12-vuotiailla lapsilla ylivoimaisesti yleisin lääkärikäyntiä vaativa matkasairaus on korvatulehdus. Keskimäärin korvatulehdus aiheuttaa reissussa 645 euron hoitokulut, kertovat Ifin tilastot.

Aikuisilla kärkisijaa pitävät erilaiset vatsataudit. Keskimäärin turistiripulin hoito maksaa Ifin tilastojen mukaan 1 200 euroa.

– Turistiripulien vakavuudessa ja niissä tarvittavassa hoidossa on toki isoja eroja. Vähimmillään selvitään yhdellä lääkärikäynnillä ja lääkkeillä, vakavammissa tautimuodoissa puolestaan tarvitaan esimerkiksi nesteytystä sairaalassa, kuvaa Heinämäki.

Yli 65-vuotiaiden matkasairauksissa korostuvat muita enemmän keuhkoputkentulehdus ja keuhkokuume. Keskimäärin keuhkokuume aiheuttaa reissussa 6 400 euron kustannukset, koska se vaatii tyypillisesti etenkin iäkkäämmillä sairaala- ja jopa tehohoitoa.

– Maakohtaiset erot kustannuksissa ovat huomattavia. Kalleimmassa päässä on esimerkiksi Yhdysvallat, Euroopassa pääsee tyypillisesti edullisemmin. Hoitokulujen lisäksi kustannuksia voi tulla ylimääräisistä majoitus- ja matkakuluista, jos vaikkapa kotiinpaluu siirtyy sairastumisen vuoksi. Myös nämä kulut korvataan matkavakuutuksesta, kertoo Heinämäki.

Näissä maissa suomalaisille sattuu eniten matkavahinkoja
1. Espanja
2. Suomi
3. Thaimaa
4. Itävalta
5. Indonesia

Yleisimmät oireet, joiden vuoksi ulkomailla ohjataan lääkäriin
1. Vatsatauti
2. Korvatulehdus
3. Korona
4. Flunssa
5. Virtsatietulehdus
6. Keuhkokuume

Miksi hotellien suihkut ovat aina niin huonoja?

Hotellien kylpyhuoneiden kehno suunnittelu on tiheästi matkustaville tyypillinen kiusa. Valituksen aiheina ovat trendikkäät walk-in-suihkut, joissa käyminen saa lattian lainehtimaan sekä modernit hanat, joiden käyttöön tarvittaisiin ohjekirja, kertoo Wall Street Journal.

Työnsä puolesta matkustavat ihmettelevät usein ratkaisua, jossa suihkutila on erotettu vain puolikkaalla lasiovella. Tämä saa koko kylpyhuoneen pysymään märkänä pitkään ja lattialle heitetään huoneen kylpytakit ja ylimääräiset pyyhkeet. Marriot-ketjun keskustelufoorumille kirjoittanut kyseenalaisti jopa, ovatko hotellien suihkujen suunnittelijat koskaan itse käyneet suihkussa.

Kattosuihkun alle mennessään ei myöskään koskaan tiedä, saako niskaansa jäätävän vai polttavan kuuman suihkun, toteaa yritysten talousasioita hoitava amerikkalaisjuristi.

Asiakkaiden valituksilla on kuitenkin saatu aikaan myös tulosta. WSJ muistuttaa, että kylpyhuoneissa törmää enää harvoin ihoon imeytyviin suihkuverhoihin.

Vielä kaksi vuosikymmentä sitten viidennes matkailijoista nimesi hotelliketjun kyselyssä ”lähentelevät” suihkuverhot ja alhaisen vedenpaineen piinallisimmiksi asioiksi. Hotelliketju vaihtoi uudet suihkupäät ja asensi kaarevat suihkuverhotangot kylpyhuoneisiin seuraavana vuonna.

Mikä on tehokkain tapa täyttää lentokone matkustajilla?

Yhdysvaltalainen lentoyhtiö United Airlines aikoo Wall Street Journalin mukaan muuttaa tapaa, jolla matkustajat nousevat lentokoneeseen ennen lähtöä.

Tarkoituksena on lyhentää matkustamoon nousun kestoa ja tehdä prosessista sujuvampi. Yhtiön mukaan uusi tapa järjestää matkustajien koneeseen nousu säästää aikaa useita minuutteja.

United Airlines muuttaa matkustajien koneeseen nousun järjestystä niin, että ikkunapaikan varanneet siirtyvät koneeseen ensin. Sen jälkeen tulevat keskipaikan varanneet ja lopuksi käytäväpaikan.

Erityisryhmät sekä esimerkiksi kanta-asiakasohjelmiin kuuluvat voivat silti edelleen nousta koneeseen ensimmäisenä.

WSJ:n mukaan matkustajien koneeseen nousun järjestelyt aiheuttavat päänvaivaa sekä yhtiöille että matkustajille.

Nopeampi nousu matkustamoon voi vähentää viivästyksiä lähdössä sekä parantaa asiakkaiden tyytyväisyyttä.

Lisääntyneet istuinpaikat lentokoneissa ovat tehneet matkustamoon nousuprosessista entistä haastavamman.

Myös muunlaisilla innovaatioilla, kuten suuremmilla ylälokeroihin sopivilla tavaratiloilla, on pyritty helpottamaan tilannetta joissakin lentoyhtiöissä.

Erilaiset teoriat ja tutkimukset ovat tutkineet nopeimpia ja tehokkaimpia matkustamoon nousumenetelmiä.

Jotkut asiantuntijat ovat ehdottaneet menetelmiä, kuten vuorottelevat rivit tai perinteisestä perästä eteenpäin nousua välttäviä menetelmiä ruuhkien ehkäisemiseksi.

Suomalaisten matkailu ulkomaille palannut lähes koronaa edeltäneelle tasolle

Yöpymisen sisältäneitä matkoja oli 2,6 miljoonaa ja päivämatkoja tai -risteilyjä noin 0,3 miljoonaa.

Viroon matkattiin viime kesänä jo yhtä paljon kuin ennen pandemiaa. Touko-elokuussa Viroon tehtiin 0,7 miljoonaa vapaa-ajanmatkaa. Myös matkailu Ruotsiin oli kasvussa.

– Ulkomaanmatkailun suosio kasvoi vauhdilla jo kesällä 2022, kun matkustusrajoitukset lieventyivät, ja kesällä 2023 ulkomaanmatkailu kasvoi edelleen. Viime kesänä suomalaiset suuntasivat entistä enemmän myös kauemmas Eurooppaan, sanoo Tilastokeskuksen yliaktuaari Marianne Laalo.

Suomalaisia houkutteli erityisesti lämmin Etelä-Eurooppa, jonne ulkomaan vapaa-ajanmatkoista suuntautui joka neljäs. Matkat Etelä-Eurooppaan kasvoivatkin neljänneksen edelliskesästä.

Ylivoimaiset etelän suosikkikohteet olivat Kreikka ja Espanja. Molempiin maihin tehtiin enemmän lomamatkoja kuin edelliskesänä ja kesällä 2019. Yhteensä Kreikan ja Espanjan matkoja tilastoitiin viime kesänä noin puoli miljoonaa.

Pitkien eli yli kolme yötä kestävien matkojen osuus kasvoi yli 20 prosenttia. Pitkistä ulkomaanmatkoista noin joka viides oli pakettimatka.

Kotimaanmatkailu väheni edelleen

Kotimaassa yöpymisen sisältäneitä vapaa-ajanmatkoja tehtiin touko-elokuussa 9,7 miljoonaa. Määrä laski selvästi jo toista vuotta peräkkäin.

Matkojen määrä putosi neljänneksen kotimaanmatkailun huippuvuodesta 2021, jolloin yön yli kestäviä vapaa-ajanmatkoja tilastoitiin noin 13 miljoonaa.

Kotimaanmatkailun väheneminen johtuu sukulais- ja tuttavavierailujen sekä mökkimatkojen hiipumisesta. Myös kotimaan vapaa-ajanmatkoihin liittyvät yöpymiset vähenivät.

– Mökkiyöpymisten määrä laski jo kesällä 2022, ja kesällä 2023 määrä putosi vielä viidenneksen edelliskesästä. Hotelleissa ja vuokramökeissä yövyttiin touko-elokuussa kuitenkin suunnilleen saman verran kuin edelliskesänä, sanoo Laalo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)