X
SULJE MAINOS
Arvokkaita monella lukolla kiinnitettyjä polkupyöriä on viety useamman lukitun oven takaa taloyhtiön pyörävarastosta. LEHTIKUVA/MARKKU ULANDER

Polkupyörät varastetaan lukituista tiloistakin

Järeätkään suojautumiskeinot eivät välttämättä enää auta varkauksien ehkäisyssä.

LähiTapiolan mukaan liikenteen sähköinen murros näkyy myös varkaustilastoissa ja varkaiden kohteiksi näyttää valikoituvan arvokkaita polkupyöriä, kuten sähköpyöriä entistä useammin.

– Varastettujen polkupyörien yhteenlaskettu kokonaisarvo laski noin 18 prosenttia, eli noin 50 prosenttia vähemmän kuin varastettujen pyörien lukumäärä. Varastetuksi päätyneet polkupyörät ovat siis entistä arvokkaampia, kuten viime vuosina yleistyneitä sähköpolkupyöriä, kertoo LähiTapiolan kehityspäällikkö Antti Määttänen.

Polkupyörien varastamisesta on tullut ammattimaisempaa. Noin 26 prosenttia tammi–heinäkuussa 2021 varastetuista polkupyöristä vietiin lukitusta pyörävarastosta, talon kellarista tai tallista. Kaikista yli tuhat euroa korvatuista pyöristä jo 40 prosenttia varastetaan lukituista sisätiloista.

Vastaavasti vuonna 2020 samalla jaksolla kaikista pyöristä varastettiin lukitusta tilasta 20 prosenttia ja yli tuhat euroa korvatuista pyöristä 36 prosenttia. Järeätkään suojautumiskeinot eivät siis välttämättä enää auta varkauksien ehkäisyssä.

– Onpa tullut vastaan sellaisiakin tapauksia, joissa arvokkaita monella lukolla kiinnitettyjä polkupyöriä on viety useamman lukitun oven takaa taloyhtiön pyörävarastosta. Kun poliisinkaan resurssit eivät viimeaikaisten uutisten perusteella riitä pyörävarkauksien tutkimiseen, on arvokkaan pyörän omistaja erittäin hankalassa asemassa ja siksi varkauksien ehkäisy nousee avainasemaan tilanteen helpottamiseksi, Määttänen sanoo tiedotteessa.

Yksi keino polkupyörävarkauksien vähentämiseksi hänen mukaansa olisi hankaloittaa varastettujen pyörien markkinoita. Polkupyörärekisteri helpottaisi käytetyn polkupyörän alkuperän ja pyörän oikean omistajan selvittämistä.

– Joissakin maissa on jo käytössä polkupyörärekisteri, joka vaikeuttaa varastettujen pyörien myyntiä huomattavasti, sanoo Määttänen.

Jo liikenteessä olevien pyörien pakkorekisteriä Määttänen ei kuitenkaan näe järkeväksi, vaan rekisteri koskisi vain uusia polkupyöriä.

– Vanhojen pyörien pakkorekisteröinti aina parinkympin käyttöpyöristä alkaen ei olisi järkevää. Uusien polkupyörien kohdalla tämä olisi kuitenkin mielekästä. Rekisterin ylläpitäjän tulisi olla valtiovallan alainen viranomaistaho, kuten muissakin maissa, joten päätöksentekijöiltä vaadittaisiin asian suhteen aktiivisuutta, Määttänen summaa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt