Tornio Distilleryn toimitusjohtaja Kaj Kostiander kertoo Facebookissa viranomaisen kieltäneen yrityksen voittamasta kansainvälisestä palkinnosta kertoneen päivityksen.
– Edustamani yritys Tornio Distillery on kertonut palkituista väkevistä alkoholijuomistaan sosiaalisessa mediassa. Viranomaisen vaatimuksesta poistimme kyseisen materiaalin, koska se tulkitaan laittomaksi väkevien alkoholijuomien mainostamiseksi, Kaj Kostiander kertoo Facebookissa.
Yrityksen Lójhtu – The Magical Gin of Lapland -gini voitti marraskuussa hopeaa juoma-alan kansainvälisessä kilpailussa modernien ginien sarjassa. Kostiander on jakanut kuvan voittoginistä, joka on peitetty mustilla laatikoilla. Ginin kylkeen on kirjoitettu teksti ”sensuroitu”.
– Jatkossa siis emme kerro, kun ginimme tai rommimme saa kansainvälisen palkinnon. Emme myöskään kerro tuoteuutuuksistamme, jos ne ovat väkevyydeltään yli 22 %.
Kostianderin mukaan yrityksen tuotteista ollaan kansainvälisesti kiinnostuneita. Jatkossa yritys joutuu hänen mukaansa ”kuitenkin jättämään tämän edullisen vienninedistämiskanavan hyödyntämättä ja etsimään muita keinoja kertoa kansainvälisesti arvostetuista Lapin juomistamme”.
– Kiitos Suomi, että varjelet kansalaisiasi alkoholin turmelukselta ja samalla pieniä yrityksiä, etteivät erehdy liian innokkaasti yrittämään vientiponnisteluja suureen vaaralliseen maailmaan, Kostiander kirjoittaa.
https://www.facebook.com/tornionpanimo/posts/957694637932266