Näin suomalaiselokuva floppaa: satoja tuhansia tukea, vain tuhansia katsojia

Useat tuoreet suomalaiset pitkät elokuvat ovat epäonnistuneet yleisön saamisessa teattereihin.

Jari Halosen Kalevala – Uusi aika -elokuva sai Suomen Elokuvasäätiöltä (SES) 195 000 euroa tuotantotukea 250 000 euron budjettiinsa ja lisäksi 70 000 euroa markkinointi- ja levitystukea.

Alun perin elokuvalle oli kaavailtu huomattavasti suurempaa budjettia Yleltä. Elokuvaa ja ajateltua tv-sarjaa kuvattiin jo vuosia sitten.

Kalevala – Uusi aika tuli teattereihin 15. marraskuuta. Ensimmäisenä viikonloppunaan sitä kävi katsomassa 1 934 ihmistä.

Toisena viikonloppunaan viime viikonvaihteessa elokuva ei ollut SES:n katsojatilastossa enää 20 katsotuimman joukossa.

Jos 265 000 euron tuet saava elokuva saa esimerkiksi 5 000 maksavaa elokuvateatterikatsojaa, on se silloin saanut yli 50 euroa veronmaksajien tukea jokaista katsojaa kohti.

Muita katsojien sivuuttamia, tukea saaneita pitkiä elokuvia ovat tänä vuonna olleet kaksi Jarmo Lampelan filmiä. Tammikuussa teattereihin tullut Miesten välisiä keskusteluja sai teattereissa 368 katsojaa. Tukia se oli saanut 32 400 euroa.

Viime viikonvaihteessa Lampelan Nuoren Wertherin jäljillä sai ensi-iltaviikonloppunaan 184 katsojaa. Nuoren Wertherin jäljillä sai 325 000 euron budjetistaan 190 000 euroa SES-tukena ja lisäksi 19 000 euroa markkinointi- ja levitystukea.

Vuoden 2011 Matka Eedeniin sai 232 000 euron tuet ja yhteensä 916 teatterikatsojaa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt