Matinvesi-Bassett uskoo, että suomalaisilla on myös säästynyttä kulutuspotentiaalia, sillä tänä vuonna ja lähitulevaisuudessa ei ole mahdollista matkustaa tavalliseen tapaan, eikä ulkona syömiseen ja muihin tapahtumiin ole mennyt yhtä paljon rahaa kuin normaalisti. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Näin Black Fridayna voi mennä halpaan

Viime vuonna hinnat nousivat 15 prosentilla tuotteista.

Suurella osalla suomalaisista on virheellinen käsitys Yhdysvalloista Suomeen levinneestä Black Friday -tarjouspäivästä, kertovat Hintaopas ja Bilendi teettämässään kyselytutkimuksessa.

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset odottavat Black Fridayna keskimäärin 35 prosentin alennuksia. Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassettin mukaan tämä ei kuitenkaan vastaa todellisuutta.

– Kuluttajien aleodotukset ovat edelleen todella korkealla. Tutkimme viime vuoden Black Fridayn hintamuutoksia 400 000 suomalaisissa kaupoissa myydyn tuotteen kohdalla, ja alennus oli keskimäärin 4,5 prosenttia, Matinvesi-Bassett kertoo.

Viime vuonna Hintaoppaan tarkastelussa hinta laski 32 prosentilla tuotteista. Vastapainoksi hinnat kuitenkin nousivat 15 prosentilla tuotteista.

Yleistä myös on, että tarjoustuotteita myydään samaan hintaan kuin aiemmin samana vuonna. Lehdessä saatetaan mainestaa monen sadan euron alennusta, vaikka korkeampi hinta olisi ollut voimassa väliaikaisesti vain muutaman viikon ennen tarjousta.

– Kriittisyys kannattaa etenkin alennusmyyntipäivien ostoksilla. Alennusprosentin suuruuden lisäksi on hyvä tarkistaa euromääräinen hinnanlasku ja katsoa, onko hinta aidosti poikkeuksellisen alhainen, vai onko tuotteen itse asiassa saanut halvemmalla alepäivien ulkopuolella, Matinvesi-Basset sanoo.

– Kuluttajien tietoisuus on lisääntynyt, sillä yli puolet tutkimukseemme vastanneista (57%) ei luota juurikaan tai lainkaan Black Fridayn tarjouksiin. Lisäksi jo 85 prosenttia tutkimuksen vastaajista tekee aina tai melko usein hintavertailua ennen ostopäätöstä, hän jatkaa.

Kyselyyn vastanneista joka toinen suomalainen sanoo, että suurin syy ostosten tekemiselle Black Fridayna on usko hyvien alennusten löytymiseen. Vastaajista joka kolmas tekee joululahjaostoksia.

Black Fridayn suosion ennustetaan tänä vuonna kasvavan edellisvuoteen verrattuna. Viime vuonna 39 prosenttia suomalaisista teki Black Friday -ostoksia, ja yleisin kulutettu rahamäärä oli 50–100 euroa (32 prosenttia vastaajista). Tänä vuonna suosio näyttää kasvavan, sillä 44 prosenttia aikoo tehdä ostoksia ja rahaa aiotaan käyttää keskimäärin 635 euroa henkilöä kohden.

Black Fridayta vietetään 27. marraskuuta.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt