Osalla korona on heikentänyt taloutta ja se näkyy myös joulubudjeteissa. LEHTIKUVA/HEIKKI SAUKKOMAA

Monen joulubudjetti kutistuu

Koronajouluna suomalaiset hankkivat lahjansa verkkokaupasta tai supermarketista.

LähiTapiolan teettämän Arjen katsaus -kyselyn mukaan suomalaisten joulunviettoon tulee muutoksia. Kyselyn vastaajista 69 prosenttia sanoi käyttävänsä rahaa jouluun yhtä paljon kuin ennen. Sen sijaan 18 prosenttia kertoi pienentävänsä joulubudjettiaan vähintään jonkin verran.

Vain kolme prosenttia uskoo, että he käyttävät jouluun enemmän kuin ennen. Joka kymmenes vastaaja ei osannut kyselyn hetkellä arvioida, kuinka paljon he jouluun kuluttavat.

LähiTapiolan yksityistalouden ekonomisti Hannu Nummiaro toteaa, että vuosi on kohdellut kotitalouksia hyvin eri lailla.

– Joka kymmenes sanookin joutuvansa leikkaamaan joulustaan yli satasen, hän kertoo.

Keskimäärin kyselyn vastanneet arvioivat käyttävänsä jouluun kaikkiaan noin 470 euroa. Vaikka korona on kurittanut monen suomalaisen taloutta, keskimääräinen budjetti on jopa aavistuksen kasvanut. LähiTapiolan vuosi sitten teettämässä vastaavassa kyselyssä keskimääräinen budjetti oli noin 460 euroa.

– Vuoden 2020 kyselyn perusteella koronavuosi ei olisi leikannut keskimääräisiä joulubudjetteja, päinvastoin. Keskimääräinen joulubudjetti on 470 euroa. Lapsettomat kertovat joulubudjetiksi keskimäärin 410 euroa ja lapsiperheet 640 euroa, Nummiaro sanoo.

Osalla kuitenkin korona on heikentänyt taloutta ja se näkyy myös joulubudjeteissa. Kyselyyn vastanneista enemmän kuin joka kuudes sanoi vähentävänsä jouluun kuluttamaansa rahamäärää. Keskimäärin näillä suomalaisilla joulubudjetit pienenevät yli 260 euroa.

Verkkokaupan suosio kasvanut

Koronasta huolimatta joululahjat kuuluvat suomalaisten jouluperinteeseen. Tänä jouluna joulushoppailu kaupoissa ei kuitenkaan ole monen suosiossa, vaan lahjoja ostetaan enemmän verkosta. Myös itse tehdyt joululahjat kiinnostavat.

Kyselyn mukaan suosituimpia lahjojen hankintapaikkoja ovat tänä jouluna supermarketit ja verkkokaupat. Erityisesti verkkokauppojen suosio on kasvanut selvästi viime vuoden kyselyyn verrattuna. Aiempaa useampi aikoo antaa tänä jouluna itsetehtyjä lahjoja.

Kysely on tehty lokakuussa, jolloin koronapandemian toinen aalto oli vasta nousemassa. On mahdollista, että lahjaostoja tehdään yhä enemmän esimerkiksi verkosta, kun tautitilanne on Suomessakin pahentunut merkittävästi ja useiden suomalaisten arkeen vaikuttavia rajoituksia on astunut voimaan.

– Lahjojen hankintatavassa koronavuosi näkyy selvimmin. Verkkokauppaa sanoo käyttävänsä 42 prosenttia, kun viime vuonna vastaava luku oli 34 prosenttia. Verkkokauppa nousee näin yhtä monien käyttämäksi pukinpajaksi kuin supermarketit, Nummiaro toteaa.

Kyselyyn vastanneista hieman enemmän kuin joka kuudes ei aio antaa tänä vuonna joululahjoja lainkaan. Osuus on hieman pienempi kuin viime vuonna tehdyssä kyselyssä, jossa lahjahankinnoitta aikoi jäädä 19 prosenttia vastanneista.

LähiTapiolan teettämän Arjen katsaus –kyselyn toteutti Kantar TNS. Kysely on toteutettu 25.9.-1.10. Kyselyyn vastasi yhteensä 1070 iältään 15-74–vuotiaita suomalaista. Kyselyn virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt