Valvira Helsingissä. LEHTIKUVA/RONI REKOMAA

”Mielivaltaista kyttäystä” – alkoholisäännöstä repesi raivo

Kokoomuksen kansanedustajat arvostelevat alkoholin markkinoinnin sääntelyä.

– Alkoholilakia ei ole liberalisoitu vielä tarpeeksi. Mielivaltainen kyttäys ja sääntely estää (tai vaikeuttaa) turhaan kotimaisten menestystarinoiden syntymistä, kokoomuksen kansanedustaja Janne Heikkinen tviittaa.

Hän viittaa palkitun suomalaisen Arctic Blue ginin verkkomainonnasta nouseeseen kohuun.

Ginin tekijät saivat  hiljattain Valviralta kirjeen, jossa vaadittiin juomien markkinoinnin lopettamista Suomen lisäksi myös EU- ja ETA-alueen maissa, koska suomalaiset saattavat nähdä mainokset verkossa. Valvira perustelee kieltoa alkoholilailla, jonka mukaan suomalaiset yritykset eivät saa markkinoida väkeviä alkoholijuomia. Verkkouutiset kertoi asiasta tässä jutussa.

Kauppalehti kertoi lauantaina, että ArcticBrands Groupin uusi ginijuoma palkittiin tällä viikolla jälleen maailman parhaaksi, mutta sitä uskalleta tuoda Suomeen myyntiin valvontaviranomaisten nootin takia.

Janne Heikkinen toteaa, että hyvä yhteiskunta luottaa ihmiseen, eikä kontrolliin.

Kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen päivittelee hänkin tapausta.

– Meillekin, jotka ymmärrämme päihteiden kontrollitarvetta, tämä vaikuttaa aika absurdilta, Vartiainen toteaa.

Alkoholin sääntelyä vapautettiin väistyvän hallituksen tekemässä alkoholilain kokonaisuudistuksessa. Kokoomuksen ohjelmapäällikkö Antti Vesala kertoo, että markkinointisäädöksiin ei kuitenkaan koskettu, koska niiden avaaminen ei käynyt keskustalle.

– Tällä älyttömällä kyykyttämisellä ei ole mitään kansanterveydellistä perustetta, mutta sen toki ei anneta haitata menoa, Vesala kommentoi.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt