– Matkustajamäärät kasvavat nyt kohisten. Helsinki-Vantaalta avautuu tiheään tahtiin uusia reittejä ja vuorojen määrät nykyisiin kohteisiin lisääntyvät. Kaukoliikenteen kasvu tuottaa runsaasti lisää Euroopan ja kotimaan kohteisiin operoitavia reittejä, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.
Laajennusosa rakennetaan terminaali 1:n päätyyn ns. Schengen-alueen lentoja varten. Laajennusosaan tulee seitsemän uutta lähtöporttia. Lisää matkustajatilaa saadaan 3 350 neliömetriä.
– Uudet tilat sijaitsevat kahdessa kerroksessa. Lisäneliömetrien ansiosta terminaali 1:n viihtyisyys kohenee ja asiakaskokemus paranee, Hansson kertoo.
Siirtyminen koneeseen ja koneesta terminaaliin tapahtuu kävellen. Porttien 8-11 odotustilat sijaitsevat toisessa kerroksessa, josta on hissi- ja porrasyhteys asematasolle. Porttien 5-7 tilat sijaitsevat ensimmäisessä kerroksessa, lentokoneen pysäköintipaikan tasolla.
Hanssonin mukaan ratkaisun tavoitteena on tehostaa lentokaluston käyttöä. Matkustajien kuljetukset busseilla terminaalin ja koneiden välillä vähenevät. Samalla koneiden kääntöajat nopeutuvat.
Uudet tilat avautuvat runsaan vuoden kuluttua kesäkuussa 2019.
Helsinki-Vantaata ja sen palveluita laajennetaan eri puolella lentoasemaa. Painopiste on ollut kaukolentoja eli non-Schengen-liikennettä palvelevan terminaaliosan laajentamisessa sekä sen asematason uudistamisessa. Nyt kehitysohjelma etenee Schengen-liikenteen kehittämiseen.
– Terminaali 1:n laajentamisen lisäksi tarkoituksena on ensi vuoden syksyllä käynnistää terminaali 2:n sisäänkäynnin ja sen tulo- ja lähtöhallien rakentaminen. Hankkeeseen liittyy myös Schengen-liikennettä palvelevan alueen laajennus, sanoo Hansson.
Helsinki-Vantaan laajennus pähkinänkuoressa
• Kaikkiaan terminaali laajenee 103 000 neliömetrillä. Se vastaa Linnanmäen huvipuiston kokoista aluetta.
• Terminaalin koko pinta-ala 2020-luvun alussa on yli 250 000 neliömetriä. Silloin terminaaliin mahtuisi kymmenen Eduskuntataloa.
• Laajarunkokoneiden siltapaikat kaksinkertaistuvat nykyisestä kahdeksasta 16:een.
• Matkatavaran käsittelykapasiteetin nousee 50 prosenttia.
• Lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä eli asematasoa uudistetaan 450 000 neliömetrin alueelta. Työmaalle mahtuisi 90 jalkapallokenttää.
• Laajennuksen ansiosta lentoasemalla voidaan tulevaisuudessa palvella noin 30 miljoonaa vuotuista matkustajaa.
• Schengen-lentojen laajennus 2 T2:ssa (suunnittelussa, arv. valmist. 2022)