”Liikenneministeri tuntuu olevan pihalla yksityistielaista”

Keskustan kansanedustaja Markku Rossi sai torstaina aiheen kysyä eduskunnassa, eikö liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) tunne yksityistielakia.

Eduskunta kävi torstaina lähetekeskustelua valtion talousarviosta ensi vuoden liikenne- ja viestintäministeriön osalta. Hallitus esittää yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen ensi vuodelle vain viittä miljoonaa euroa, kun se vuonna 2011 oli 23 miljoonaa euroa. Kansanedustajat ihmettelivät näin suurta leikkausta.

Markku Rossi kysyi liikenneministeri Kyllöseltä, onko leikkaus ideologinen. Rossi sanoo, että ministerin vastaus yllätti hänet ja ihmetytti kansanedustajia.

– Kyllä tänä päivänä poliittisessa keskustelussa, jos käydään keskustelua ennemminkin maaseudun ja maaseudun elinkeinojen turvaamiseen liittyvistä teistä, niin se keskustelu on tyystin erilaista kuin silloin, kun puhutaan yksityisteistä. Yksityistie viittaa siihen, että on kyse yhden yksittäisen ihmisen kohdalle ja yhden yksittäisen ihmisen hyväksi menevästä tiestä, Kyllönen vastasi Rossille.

Rossi hämmästelee, ”miten pihalla liikenneministeri tuntuu olevan yksityistielainsäädännöstä ja valtionapuun oikeutettujen teiden luonteesta”. Valtionapu edellyttää, että tie on vähintään yhden kilometrin pituinen ja sen varrella on vähintään kolme taloa tai se on vilkas läpiajotie.

Valtionapuun oikeutettuja teitä on Suomessa noin 55 000 kilometriä ja niiden varrella asuu puoli miljoonaa ihmistä. Lisäksi näiden teiden vaikutusalueella on 40 prosenttia koko loma-asuntokannasta ja merkitys esimerkiksi metsätaloudelle on huomattava.

– Yksityiset tiet ovat elintärkeä osa suomalaista infrastruktuuria ja elinkeinoelämän edellytyksiä. Ei tien nimitys voi vaikuttaa ja olla selityksenä valtion rahoituksen tasoon, vaan todellinen tarve, Rossi huomauttaa.

– Ministeri Kyllönen tuntuu kammoksuvan ideologisilla perusteilla kaikkea, missä lukee yksityinen. Käsitys yksityisistä teistä on niin huteralla pohjalla, että ministerille voisi suositella tielainsäädännön opetusta sekä tienkäyttökurssia, Rossi veistelee.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt