Verkkouutiset

Legon logo New Yorkissa. / LEHTIKUVA / AFP Johannes Eisele

Lego kertoo poistavansa leluista haitalliset stereotypiat

Kyselyn perusteella sukupuoleen perustuvat asenteet vaikuttavat edelleen lasten uravalintoihin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tanskalainen leluyhtiö Lego on ilmoittanut poistavansa sukupuoleen liittyvät stereotypiat leluistaan. Taustalla on maailmanlaajuinen kysely, jonka mukaan leikkimiseen ja tuleviin uravalintoihin liittyy edelleen haitallisia asenteita.

Pojista 71 prosenttia pelkäsi joutuvansa pilkan kohteeksi, jos heidät nähtiin leikkimässä ”tyttöjen lelujen” kanssa. Sama pelko päti heidän vanhempiinsa. Guardian-lehden mukaan tytöillä ei ollut vastaavia pelkoja poikien lelujen suhteen.

Tutkimuksen toteuttaneen Geena Davis -instituutin johtaja Madeline Di Nonno sanoo, että miehiin liitettyjä asenteita arvostetaan yhä korkeammalle. Hänen mukaansa yhteiskuntien tulisi korostaa naisiin liittyvien aktiviteettien ja käyttäytymisten merkitystä.

Vanhempien havaittiin kannustavan poikiaan urheiluun ja teknisille aloille. Tyttöjä ohjattiin useammin tanssiin ja esimerkiksi leipomiseen.

Professori Gina Ripponin mukaan lelut tarjoavat lapsille harjoitusta tulevaa varten.

– Jos tytöt eivät leiki Legoilla tai muilla rakennusleluilla, niin he eivät saa myöhemmässä elämässä tarvittavia avaruudellisia hahmotuskykyjä. Jos nukkeja annetaan vain tytöille, niin pojat eivät opi hoivataitoja, Rippon toteaa.

Legon tuotepäällikkö Julia Goldinin mukaan tuotteista pyritään tekemään jatkossa inklusiivisempia. Geena Davis -instituutti on auttanut yhtiötä vuoden alusta lähtien poistamaan ”haitallisia stereotypioita” ja muita sukupuolittuneita vääristymiä leluistaan.

Yhtiö ei käytä enää tuotteissaan tekstejä, joiden mukaan tietyt paketit olisi tarkoitettu tytöille ja tietyt pojille. Legon verkkosivuilta on lisäksi poistettu sukupuoleen perustuva tuotehaku.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)