Verkkouutiset

Kuluttaja sai tilaamatta paketin Latviasta ja pelottavia uhkauksia

Suomalaiskuluttaja sai viime syyskuussa paketin Latviasta, jota hän ei ollut tilannut.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Euroopan kuluttajakeskus kertoo suomalaiskuluttajasta, joka sai viime syyskuussa paketin Latviasta. Paketissa oli sähkötupakkatuote, jota kuluttaja kiisti tilanneensa. Hän sai myös 76 euron laskun.

Kuluttaja ilmoitti välittömästi laskun lähettäjälle sähköpostitse, että hän ei ole tuotetta tilannut, mutta palauttaa sen kyllä, jos myyjä tarjoaa mahdollisuuden tehdä palautuksen maksutta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Kuluttajakeskuksen mukaan yritys vastasi, että tilaus olisi tehty 31.8 ja tavara lähetty 10.9. Yritys kertoi tilauksen lähteneen tietystä IP-osoitteesta.

Lisäksi yritys huomautti kuluttajalle, että väärän tai harhaanjohtavan tiedon antaminen johtaisi taloudellisiin seuraamuksiin ja sellaista voidaan pitää rikollisena menettelynä yritystä kohtaan ja että kaikki tämäntyyppiset aikomukset saatetaan tarvittaessa viranomaisten tutkittaviksi.

Yritys kysyi vielä, onko kuluttaja todellisuudessa tehnyt tilauksen. Lisäksi kuluttaja sai palautusosoitteen siltä varalta, että hän haluaa käyttää lakisääteistä peruutusoikeuttaan.

Kuluttajakeskus kertoo, että näiden sinänsä pelottavien uhkausten lopuksi yritys kuitenkin kysyi, olisiko kuluttaja kiinnostunut pitämään tuotteen, jos lasku puolitettaisiin.

Saamastaan vastauksesta hämmentyneenä kuluttaja antoi asian Euroopan kuluttajakeskuksen arvioitavaksi. Asia ratkesi 24 päivässä yhteistyössä Euroopan kuluttajakeskuksen Latvian toimipisteen kanssa. Latvialaisyritys perui laskun, eikä kuluttajaa vaadittu palauttamaan hänelle lähetettyä tuotetta.

Kuluttajakeskus muistuttaa, että aiheetonta laskua ei pidä maksaa. Yrityksellä on näyttövelvollisuus siitä, että sopimus on syntynyt osapuolten välillä.

Eniten valituksia tilausansoista ja lennoista

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa sai viime vuonna 2 229 valitusta kuluttajilta, kun edellisenä vuonna valituksia tehtiin 1 839. Lisäksi keskus vastasi 731 tiedusteluun.

Eniten tehtiin tilausansoihin sekä lentojen viivästymisiin ja peruuntumisiin liittyviä valituksia. Myös vapaa-aikaan ja kulttuuritapahtumiin liittyviä valituksia tehtiin enemmän kuin vuonna 2014.

Kuluttajakeskus sai viime vuonna valituksia aiempaa enemmän myös esimerkiksi vaate- ja jalkineostoksista

Lukuihin eivät sisälly EU-alueen ulkopuolisissa maissa tehtyjä ostoksia koskevat valitukset.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)