Valtioneuvosto, liikenneministeriö, Traficom ja väylävirasto käynnistivät viikon lopulla 250 000 euroa maksaneen Taas mennään –kampanjan. Siinä toivotettiin matkustajia takaisin koronaturvallisille matkoille. Kampanjavideoilla nähtiin muun muassa rock-konsertti, mummola ja työpaikka, joissa ”sinua odotetaan”.
– Mitä sinä olet kaivannut – keikkoja, työkavereita, kaukana asuvia isovanhempia? Sinua odotetaan, kampanjassa todetaan.
Korkeiksi nousseista tartuntamääristä ja menehtyneiden lisääntymisestä huolissaan olevat sanoivat somessa kampanjaa irvokkaaksi. Se saikin eräänlaisen vastakampanjan tunnuksenaan #eimennä.
#eimennä oli sunnuntaina twitterissä trendanneiden hashtagien listalla, mutta #taasmennään puuttui sieltä.
Ei mennä -vastakampanja syntyi ilmeisesti alla toisena näkyvästä nimimerkki TH:n twiitistä. Siinä pyydettiin kertomaan, mihin kukin ei aio mennä, ennen kuin koronatartuntojen määrä laskee.
Vastauksissa oli muun muassa seuraavia:
– #eimennä ravintolaan, leffaan, shoppailemaan, kyläilemään, juhliin, julkisiin liikennevälineisiin eikä varsinkaan mihinkään massatapahtumiin kuten messuille, konsertteihin yms.
– #eimennä elokuviin, uimahalliin, tapahtumiin, konsertteihin, teattereihin, ostoskeskuksiin, juhliin eikä muuallekaan vapaa-ajalla missä oman perhepiiriin ulkopuolisia sisätiloissa. Aina maski päällä.
– Oikeesti tää ei voi olla totta vaan joku on kaapannut noiden tilin. Vastaavaa olis jos natsit mainostas ilmasia junamatkoja viettämään rentouttavaa leiriviikonloppua.
– #eimennä ei. En ole 1,5 vuoteen käynyt uimahallissa, kuntosalilla, teatterissa, konserteissa – enkä käy. En käy sukujuhlissa, ostoskeskuksissa, enkä taaskaan tapaa kouluikäistä tyttärentytärtäni. Uskotteko että tätä riskiryhmään 1 kuuluvaa liikuntarajoitteista alkaa jo ahdistaa?
– Hei boomerit, ottakaa coolimmin – kylmiöissä.
– Vaikka hallitus haluaa levittää koronaa väestössä, en osallistu siihen kampanjaan.
– #eimennä julkiseen liikenteeseen, ravintolaan, keikalle,teatteriin, leffaan, kahvilaan, kampaajalle, kauppaan, konserttiin, museoon, hotelliin, näyttelyyn, ryhmäliikuntaan, kirjastoon. #eimennä minnekään jos ei ole aivan pakko! Ja jos on pakko niin vain #ffp3 naamalla.
Ylilääkäri Harri Tohmo ihmettelee twitterissä, ettei THL:n suositus yhä käyttää kasvomaskia julkisessa liikenteessä välity ministeriön kampanjasta lainkaan. Hän ja lastenlääkäri Heikki Korvenranta kauhistelevat etusivun lehtimainosta, jossa Citymarketin kassalla ”kivan jäljillä” on kahdeksan ihmistä, joista kenelläkään ei ole maskia. Tohmo arvelee käytössä olleen sama mainostoimisto kuin valtioneuvostolla.
Mitä sinä olet kaivannut – keikkoja, työkavereita, kaukana asuvia isovanhempia? Sinua odotetaan.
Tänään alkanut #taasmennään kampanja toivottaa matkustajat takaisin turvallisille matkoille työ- ja vapaa-aikana. Kampanja tehdään yhdessä @lvmfi @TraficomFinland @vaylafi kanssa. pic.twitter.com/B4pVUud3Rr
— Valtioneuvosto | Statsrådet (@valtioneuvosto) November 5, 2021
Tehdäänkö porukalla #eimennä kampanja?
Kerro, minne sinä et aio mennä ennenkuin koronatartuntojen määrä laskee.#eimennä leffaan, keikoille, ravintolaan, bussiin… https://t.co/UOXf9ucUNc
— 𝕋ℍ (@Tqwerty123a) November 5, 2021
Huh huh, taisin käydä eri sittarissa
Mun CM ei olleet kerinneet lukea aamun ohjeita Hesarista
Kehtaisko sanoa että kyllä on pöljä mainos @kryhma
Taitaa olla sama mainos- (/ propaganda)toimisto kuin @valtioneuvosto lla
Governemet’s #antimasking campaign— Harri Tohmo (@harrtohm) November 6, 2021
Menestyksekkäimmät mainoskampanjat ever? #SAK #taasmennään #eimennä pic.twitter.com/cCjaXc85Xt
— Anna-Kaisa Arko (@ak_arko) November 6, 2021
Kävin vähän stalkkaamassa metabookin puolella miten #taasmennään siellä trendaa. No ei trendaa, laskeutunut kuin märkä rätti. Edes tuntemani joukkoliikennealan edustajat eivät siitä puhu mitään. Eivät vissiin kehtaa, koska pelisilmää on enemmän kuin ministeriöllä. #eimennä
— Osma Ahvenlampi (@osma) November 7, 2021
Mietin pitkään mitä olen kaivannut.
Kaikkein eniten olen kaivannut järkevää pandemianhoitoa.
Ei tarvitse enää olla edes tutkimukseen perustuvaa, järkevyys riittää. Haluan nähdän jonkun logiikan toimissa. Mitä tavoitellaan? Miten sinne päästään? #taasmennään ilman järkeä https://t.co/n4ItYSw0Ro— Pirta Hotulainen (@PirtaHotulainen) November 7, 2021