Koronaepidemia näkyy verkkokauppojen asiakkaiden uskollisuudessa. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Korona on saanut tukiostoksille verkossa

Miltei joka toinen haluaa tukea esimerkiksi lempikauppaansa verkko-ostosten kautta.

Koronakriisi näkyy yhä useamman verkkokauppojen asiakkaiden uskollisuudessa, ilmenee teknologiayhtiö Qvikin tekemästä kyselystä.

Miltei joka toinen (49 prosenttia) kyselyyn vastanneista haluaa nyt tukea lempikauppaansa, -brändiään tai -harrastustaan verkko-ostosten kautta. Kehitys on tapahtunut siitäkin huolimatta, että suomalaisilla on ollut käytössään keskivertoa vähemmän rahaa.

Erityisen suuri tukiosuus on alle 25-vuotiailla, joista peräti 59 prosenttia sanoi haluavansa tukea toimijoita.

– Merkittävää on, että tiukasta taloudesta huolimatta auttamishalu on nyt korkealla. Niillä rahoilla, joita on käytettävissä, halutaan tukea itselle tärkeää toimijaa, Qvikin toimitusjohtaja Lari Tuominen kertoo.

Useampi kuin joka toinen (55 prosenttia) kokee, että huonosti toimiva tai vaikeakäyttöinen verkkokauppa ärsyttää nyt enemmän kuin ennen. Suurin osuus on yrittäjissä ja kotiäideissä ja -iseissä.

Vastaavasti 70 prosenttia suomalaisista arvostaa nyt toimivaa verkkokauppaa enemmän kuin ennen. Yrittäjistä näin kertoi tuntevansa 80 prosenttia ja kotiäideistä tai -isistä 93 prosenttia.

– Jos käyttäjä on tottunut hyviin verkkopalveluihin, vaatimustaso nousee ja huonosti toimiva verkkokauppa varmasti ärsyttää entistä enemmän, Tuominen sanoo.

Kyselyn mukaan noin joka kolmas on joutunut jättämään verkko-ostoksen teon kesken maksuvaiheessa. Määrä on vähentynyt lokakuusta 2019, jolloin asiaa kartoitettiin ensimmäisen kerran. Tuttu ongelma piinaa kuitenkin edelleen verkkokauppoja.

– Maksutapojen toivottua pienempi valikoima vaivaa suomalaisia verkkokauppoja edelleen. Viime lokakuussa yli kolmasosa vastaajista kertoi, ettei ollut vienyt ostosta loppuun, koska ei löytänyt verkkokaupasta haluamaansa maksutapaa. Lähes yhtä moni nimesi saman ongelman tuoreessa kyselyssä, Lari Tuominen sanoo.

Qvikin kyselyn tuotti Bilendi ja siihen vastasi 1000 henkilöä huhtikuun puolivälissä.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt