Autovero alenee keskihintaisen auton osalta keskimäärin noin 500-1000 euroa. LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINEN

Kokoomusedustajat: Autoveron lasku on hyväksi taloudelle

Verotuksen painopiste siirtyy hankinnasta käyttöön, mikä kannustaa vähäpäästöisempien autojen hankintaan.

Kokoomuksen kansanedustajat Elina Lepomäki, Eero Suutari ja Timo Heinonen ovat tyytyväisiä hallituksen päätökseen alentaa vähäpäästöisten autojen verokantaa.

Alennus toteutetaan uuden WLTP-mittaustavan muuttamien autoverotaulukoiden hienosäädöllä toteutuneisiin kulutuslukemiin perustuen. Markkinahäiriöiden välttämiseksi muutos tapahtuu myös yllättäen, eli uudistettua verotaulukkoa aletaan soveltaa välittömästi.

– Suomi on maailman ensimmäinen maa, joka on pystynyt onnistuneesti sopeuttamaan autoveronsa tason uuteen päästömittaustapaan. Kiitos tästä kuuluu valtiovarainministeri Petteri Orpolle (kok.), Heinonen toteaa tiedotteessa.

– Tällä muutoksella verotuksen painopiste siirtyy auton hankinnasta käyttöön. Lisäksi vero kannustaa vähäpäästöisempien autojen hankintaan suuripäästöisempien sijaan.

EU:n alueella syyskuussa voimaan astunut WLTP-päästömittaustapa kiristi erityisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verotusta. Vanhalla mittaustavalla hyväksytyt autot jäivät edelleen alemman verotaulukon piiriin, mikä uhkasi lisätä saastuttavien autojen tuontia ulkomailta.

– Tämä oli paitsi kansantaloudellisesti, myös päästötavoitteiden kannalta kestämätöntä. Nyt WLTP-mitattujen uusien autojen verotuksen epäkohta korjaantuu kertalaakista. Tässä voittavat sekä asiakkaat että ilmasto. Nyt yhä useammalla tavallisella perheellä on varaa vähäpäästöisempään autoon. Myös autonmyyjät voivat olla uudistukseen tyytyväisiä, Eero Suutari sanoo.

Autoveron on arvioitu alenevan keskihintaisen auton osalta keskimäärin 500–1000 euroa. Elina Lepomäki huomauttaa Suomen korkean autoverotuksen johtaneen vanhaan ja saastuttavaan autokantaan.

– Tilalle tarvittaisiin voimakkaampi päästö- ja kulutuspohjainen verotus, joka suosisi vähä- ja nollapäästöisiä autoja. Näin Suomen autokanta saadaan nuorentumaan ja muuttumaan ympäristöystävällisemmäksi sekä vähäpäästöisemmäksi nopeammin.

Kansanedustajien mukaan Suomi tarvitsee edistysaskelista huolimatta autoveron kokonaisremontin.

– Suomen tieliikenteen ylivoimaisesti suurin päästölähde on vanha autokanta. Pitkällä aikajäänteellä ainoa realistinen ja nopea tapa nuorentaa autokantaa sekä vähentää henkilöautoliikenteen päästöjä radikaalisti on autoveron poisto. Lopputuloksena verokertymä voisi käyttömaksujen myötä säilyä, mutta samalla saataisiin ympäristöystävällisemmät ja turvallisemmat autot, edustajat toteavat.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt