Verkkouutiset

KL: Nordea uhkaa jäädyttää asiakkaiden tilejä

Konserni uhkaa rajoittaa pankkipalveluita, mikäli ei saa pyytämiään asiakirjoja määräajassa. Pyyntö koskee vain osaa asiakkaista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pankkikonserni Nordea on lähettänyt osalle asiakkaistaan viestin, jossa se uhkaa tarvittaessa rajoittavansa asiakkaan pankkipalvelujen käyttöä, Kauppalehti kertoo.

Pankin lähettämässä viestissä asiakasta vaaditaan toimittamaan pankille kopion voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta tiistaihin 8. syyskuuta 2020 mennessä. Kuva henkilöllisyysasiakirjasta on viestin mukaan toimitettava pankille mieluiten sähköisesti Nordean Omapostin kautta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

– Mikäli emme saa tarvittavia tietoja 8.9.2020 mennessä, tulemme rajoittamaan pankkipalvelujasi esimerkiksi estämällä tilien ja maksuvälineiden, kuten korttien ja verkkopankin käytön, viestissä sanotaan.

Lehden tietojen mukaan ensimmäinen viesti lähetettiin asiakkaille kesällä, minkä jälkeen asiakkaita on muistutettu asiasta.

Nordean viestinnästä täsmennetään Verkkouutisille, että pyyntö on lähetetty vain niille asiakkaille, joita pankki ei ole tavannut viime aikoina muissa yhteyksissä tai heidän tiedoissaan on puutteita. Nordean mukaan pyyntö on lähetetty vain murto-osalle suomalaisista henkilöasiakkaista.

Nordean Suomen henkilöasiakasliiketoiminnasta vastaava johtaja Jani Eloranta vastaa Kauppalehdelle, että Nordealla kuten muillakin pankeilla on lakiin perustuva velvollisuus tuntea asiakkaansa. Elorannan mukaan henkilöllisyyden tarkastus tehdään myös asiakkaiden turvaamiseksi ja erilaisten identiteettivarkauksien ja muiden väärinkäytösten estämiseksi.

Elorannan mukaan asiakirjoja pyydetään toimittamaan sähköisesti koronavirusepidemian aiheuttaman poikkeustilan vuoksi. Eloranta vakuuttelee lehdelle, että tietojen lähettäminen sähköisissä palveluissa on turvallista.

– Omaposti on pankin suojattua yhteyttä käyttävä viestintäkanava, joka täyttää kaikki pankkiasioinnin tietoturvavaatimukset.

Jos asiakas ei toimita pankin pyytämiä tietoja ensi tiistaihin mennessä, Elorannan mukaan Nordea muistuttaa asiakasta siitä vielä erikseen.

Artikkelia täydennetty 5.9.2020 kello 13.49. Lisätty maininta, että ensimmäinen viesti on lähetetty kesällä.

Artikkelia täydennetty 5.9.2020 kello 15.24. Lisätty tieto, että pyyntö on lähetetty vain osalle asiakkaista.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)