Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen arvostelee polttoaineverojen historiallisen ankaraa veronkorotusta. Hän huomauttaa, että bensiinin verotusta nostettiin elokuun alussa enemmän kuin kertaakaan aiemmin tällä vuosituhannella.
Bensiinin veroa kiristettiin 5,71 senttiä ja dieselin 6,46 senttiä litralta.
– Arvonlisäveroineen Sanna Marinin (sd.) vasemmistohallituksen päättämä korotus tarkoittaa seitsemän ja kahdeksan sentin veronkorotuksia liikennepolttoaineisiin, Timo Heinonen kirjoittaa Aamuposti-lehden mielipidekirjoituksessa.
Kansanedustaja toteaa päätöksen nostavan perheiden, työmatkaliikenteen, yrittäjien, maatalouden ja kuljetusalan maksutaakkaa.
– Ja isoimman laskun tästä maksavat maaseudulla ja seutukaupungiessa asuvat, joiden on aivan yksinkertaisesti pakko käyttää omaa autoa perheen, työmatkojen ja yleensäkin välttämättömän liikkumisen suhteen.
– Siksi ihmettelenkin, että juuri keskustalainen, nyt jo eroamaan joutunut valtiovarainministeri ja edelleen keskustan puheenjohtajana toimiva Katri Kulmuni tämän bensa- ja dieselin veronkorotuksen kuittasi ja jopa esitteli, Heinonen jatkaa.
Autoliitto on arvioinut päätöksen koskettavan erityisen voimakkaasti niitä ihmisiä, joilla ei ole varaa hankkia uusinta ja vähäpäästöisintä teknologiaa hyödyntäviä autoja. Koronakriisi on samalla nostanut tarvetta omalle autolle.
Timo Heinosen mukaan veronkorotus on ajoitukseltaan äärimmäisen huono, sillä myös kotimaanmatkailu on tänä vuonna lähes kokonaan henkilöauton varassa.
– Ja lopultahan nämäkin kustannusten nousut valuvat palveluiden ja tavaroiden, muun muassa ruoan hintaan, ja sitä kautta maksajaksi tulee aina tavallinen suomalainen veronmaksaja, Heinonen sanoo.
#Aamuposti’ssa kirjoitan siitä miten keskellä korona aikaa #Marin #hallitus teki @keskusta tuella ja esittelystä koko 2000-luvun suurimman korotuksen #bensavero’on ja #diesel. #maaseutu #työmatkaliikenne #yrittäjät @SKALry @suomenyrittajat @VMuutiset #polttoainevero pic.twitter.com/RATmUzeVux
— Timo Heinonen (@timoheinonen) August 3, 2020