Verkkouutiset

Karu tutkimus suomalaisten kulutuksesta – kaikesta tingitään

Tuore kysely kertoo rajusta pudotuksesta suomalaisten kulutuskäyttäytymisessä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Luottovertailualusta Sortter Oy:n syyskuun alussa toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suomalaiset ovat muuttaneet kulutuskäyttäytymistään verrattuna koronaa edeltävään aikaan.

Kaikista vastaajista 52 prosenttia on joutunut supistamaan kulutustaan. Edullisempiin elintarvikkeisiin on alle 4[nbsp]000 euroa kuukaudessa ansaitsevista siirtynyt yli puolet ja alle 2[nbsp]000 euroa ansaitsevista 60 prosenttia.

Kaikista vastaajista kaksi kolmasosaa on tinkinyt vapaa-ajan viettoon ja harrastuksiin kohdistuvasta kulutuksesta, ja lähes puolet vastaajista on lykännyt suurten hankintojen toteuttamista tulevaisuuteen.

– Kulutusta on kevään aikana supistettu kaikissa tuloluokissa. Yrittäjät, pienituloiset ja yli neljän hengen taloudet ovat tinkineet menoistaan eniten. Vähiten kulutusta on supistettu 1-2 hengen sekä eläkeläisten talouksissa, mutta näissäkin ryhmissä vastaajista noin puolet ovat vähentäneet kulutustaan, kertoo Sortter Oy:n toimitusjohtaja Markus Huhdanpää.

Kulutusmenojen karsimisen taustalla on tulojen selkeä supistuminen. Vastaajista 40 prosenttia ilmoitti tulojensa pienentyneen kuluneen vuoden aikana. Yrittäjistä peräti 70 prosenttia ilmoittaa tulojensa pienentyneen ja lähes 80 prosenttia on joutunut tinkimään omista tai perheensä harrastus- ja vapaa-ajan menoista.

– Yrittäjät ovat joutuneet sopeuttamaan menojaan selvästi muita ryhmiä enemmän. Heidän ansionmuodostuksensa on heikentynyt ja yrittäjät varautuvat yhä pahenevaan tilanteeseen. Kevään lomautukset näkyvät puolestaan palkansaajien kukkarossa. Todennäköisesti osalla vastanneista vaikuttaa provisio- ja bonus-tulonmuodostuksen väheneminen tai lomarahojen muuttaminen lomapäiviksi, Huhdanpää arvioi.

Kysyttäessä kuluttajien tulevaisuuden arvioita, reilu puolet arvioi taloutensa ostovoiman pysyvän nykyisellään. Noin kolmannes ennakoi kulutusvoimansa supistuvan loppuvuoden aikana. Alle viisi prosenttia vastaajista uskoo ostovoimansa paranemiseen kuluvan vuoden aikana.

– Merkittävää varovaisuutta on ilmassa tulosten valossa. Moni varautuu ostovoiman pienentyvän, ja kulutuksen lisäämiseen seuraavina kuukausina uskoo vain pieni osa vastaajista, Huhdanpää toteaa.

Sortter Oy:n tutkimus koronan vaikutuksista kuluttajien talouteen toteutettiin verkkokyselynä ajalla 7.9- 13.9. ja siihen vastasi 2[nbsp]889 kuluttajaa. Tiedonkeruu toteutettiin Sortter Oy:n internet-paneelissa, johon vastanneista puolet oli Sortter Oy:n palveluun rekisteröityneitä henkilöitä ja noin puolet satunnaisotannalla valikoituja suomalaisia.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)