Verkkouutiset

Kansliapäällikkö ilmastopäätöksistä: Poppakonsteja ei ole

Harri Pursiaisen mukaan fossiilittomaan liikenteeseen päästään yhdistämällä eri keinoja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Fossiilittoman liikenteen saavuttamiseksi ei ole olemassa yhtä ainoaa ratkaisua, kirjoittaa liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen Savon Sanomien kolumnissaan.

– Poppakonsteja ei ole ja on vaikea keksiä merkittäviä uusia keinoja jo esiteltyjen lisäksi. Fossiilittomaan liikenteeseen päästään kokoamalla monista eri keinoista pohja poliittiseen käsittelyyn.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla on tarkoitus valmistella ensi syksyyn mennessä ehdotukset toimiksi, joilla liikenteen päästöt puolitetaan ja myöhemmin lopetetaan. Vuosi sitten ilmastotoimet koottiin asiantuntijaraporttiin. Sen jälkeen uutena keinona on tullut esille päästökaupan laajentaminen maantieliikenteeseen.

– Avokätisiä valtiontukia lukuun ottamatta kaikkia päästövähennyskeinoja vastustetaan laajasti. Tuet eivät silti riitä, vaan päättäjän pöydälle kaivataan monipuolista toimenpidepakettia, josta voidaan päättää kokonaisuutena, Pursiainen toteaa.

Hänen mukaansa on mahdollista, että äänestäjien enemmistö ei kannata yhtäkään tehokasta ilmastotointa yksittäin tarkastellen, koska ne voivat tulla joillekin ihmisille kalliiksi.

– Ei ole mielekästä päättää yhdestä keinosta kerrallaan, jos ilmastotavoitteissa halutaan pysyä.

– Uskon, että enemmistö on valmis myös osallistumaan ilmastotyön kustannuksiin. Ymmärrystä voi saada raskaskin toimien kokonaisuus, jos se koetaan oikeudenmukaiseksi.

Hän korostaa, että ilmastopolitiikan tulonjakovaikutuksia voidaan kompensoida jollakin muulla tavalla niille väestöryhmille tai elinkeinoille, joiden kohdalla toimet olisivat kohtuuttomia.

– Kompensaatiotavat kaipaavat vielä lisäselvityksiä.

Valtiovarainministeriö johtaa liikenteen verouudistuksen valmistelua.

– Toivottavasti verouudistuksessa löydetään keinot, joilla liikennettä verotetaan mahdollisimman suorassa suhteessa aiheutettujen päästöjen määrään. On oikeudenmukaista, että se maksaa veroja enemmän, joka aiheuttaa päästöjäkin enemmän, Pursiainen kirjoittaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)