Ilta-Sanomat uutisoi, miten käytetyn auton kloonaus toimii. Etukäteistarkastuksia myyvän InspectWise-yhtiön toimitusjohtaja Tomi Rantanen kertoo tapauksesta, jossa ostaja menetti sekä auton että rahat.
Avaimena on tehtaan varustelista. Autovarkaat keskittyvät tiettyihin merkkeihin, joista saa suurimman voiton.
Euroopan noin puolesta miljoonasta vuosittain varastetusta autosta yli puolet jää kateisiin. Ne ovat yleensä uudehkoja ja parempia autoja.
– Todellisuudessa osa näistä palautuu liikenteeseen kloonattuina eli varastetulle autolle kopioidaan identiteetti saman mallisesta autosta. Auto siirretään pajalle, jossa runkoon hitsataan uutta peltiä ja meistataan väärennetyt valmistenumerot, Tomi Rantanen kuvailee IS:lle.
– Kopioitavasta autosta kopioidaan myös dokumentit ja näin liikenteessä on kaksi autoa samalla identiteetillä.
Kloonattuja autoja päätyy myös Suomeen ja jopa autoliikkeisiin. Osa ei jää koskaan kiinni. Klooni tunnistetaan ehkä vasta merkkiliikkeen huollossa.
– Liikkeessä saadaan auton keskusyksiköltä oikea valmistenumero tai sitten huoltoa suorittava ammattilainen huomaa, etteivät auton varusteet täsmää siihen, mitä varusteita siinä pitäisi olla valmistenumeron perusteella.
Kloonaus voidaan tunnistaa tarkastuksen yhteydessä vain vertaamalla auton varusteita tehtaan varusteluetteloon.
– Tällainen tarkastus pitäisi aina tehdä, jos on ostamassa kalliimpaa autoa hiukankaan epäilyttävältä myyjältä, InspectWisen Rantanen sanoo.