Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) valtiosihteeri Mikko Koskinen piti keskiviikkona 30. lokakuuta Helsingin Finlandia-talolla muun muassa liikenteen verotusta käsitelleen puheen.
Ilta-Sanomat kertoo pyytäneensä ministeriö toimittamaan ministeriön tekstin myös kirjallisena, sillä se oli pitkä ja sisälsi paljon yksityiskohtia.
Puhetekstin lopusta löytyi joukko kysymyksiä, joihin valtiosihteeri oli varautunut vastaamaan, mutta joita ei koskaan tilaisuudessa esitetty. Yksi kysymyksistä oli miksi dieselautoja sorsitaan?, johon oli kirjoitettu seuraava vastaus:
– Monissa Keski-Euroopan kaupungeissa ollaan kieltämässä tai rajoittamassa (vanhojen) dieselautojen käyttöä ilmanlaatusyistä. Suomessa ei ole samanlaisia ilmanlaatuongelmia kuin Keski-Euroopan väkirikkaissa kaupungeissa, eikä siten samanlaisia perusteita dieselautojen kieltämiselle.
– Pitkällä aikavälillä on kuitenkin selvää, että kaikista liikenteen fossiilisista polttoaineista fossiilinen diesel mukaan lukien on kasvihuonekaasupäästöjen poistamiseksi luovuttava.
– Nykyisissä dieselautoissa voidaan jo nykyisin käyttää myös uusiutuvaa dieseliä sellaisenaan. Erityisesti raskaassa kalustossa dieselmoottori tulee säilymään vielä kauan. Uusiutuvan dieselin rajallisen saatavuuden (ja korkeahkon hinnan) vuoksi olisi kuitenkin parasta, jos henkilöautoissa siirryttäisiin muihin käyttövoimavaihtoehtoihin.
Hallitus valmistelee parhaillaan tiekarttaa fossiilisista polttoaineista luopumiseksi. Tavoitteena on hiilineutraali Suomi vuoteen 2030 mennessä.