Muumi-aiheisia tuotteita on tehty Suomessa 1950-luvulta alkaen. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

HU: Sadat turistit etsivät pettyneinä muumeja Helsingistä

Tove Janssonin puistoa arvostellaan huonosta markkinoinnista.

Helsingin kaupunki on joutunut arvostelun kohteeksi Katajanokassa sijaitsevan Tove Janssonin puiston markkinoinnista, uutisoi Helsingin Uutiset.

Puisto uudelleenbrändättiin Katajanokalla lapsuudensa viettäneen Tove Janssonin mukaan vuonna 2014. Puiston lähellä sijaitsee muun muassa taiteiijan pitkäaikainen koti ja Signora-tupakkakauppa, josta Tove Janssonin kerrotaan hakeneen lapsena tupakkaa isälleen.

Uspenskin katedraalia kohden kulkee puiston läpi kesäisin satoja turisteja. Osan heistä kerrotaan etsivän pettyneenä muumipatsasta, koska ajattelevat Tove Janssonin puistosta sellaisen löytyvän.

– Täällä pyörii aina valtavasti aasialaisia turisteja. Hehän ovat kovia muumifaneja. En ymmärrä, miksi Tove Janssonin puistossa ei ole mitään muumiteemaa, puistosta sanotaan.

– Puiston nimeäminen Tove Janssonin mukaan oli kuin pila, koska siellä ei ole mitään. Suomalaiset eivät osaa markkinoida tätäkään asiaa.

Puistossa sijaitsevan Signora Delizia -kahvilan yrittäjä kertoo olleensa asiasta yhteydessä kaupungin viranomaisiin, mutta tuloksetta. Hänen mukaansa on harmilista, että valtavat turistivirrat eivät jätä Katajanokalle käytännössä yhtään rahaa.

–  En saa (kaupungilta) koskaan vastausta, hän vahvistaa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt