Ilmaisia kasvomaskeja jaetaan Tapiolan metroasemalla Espoossa. LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Entä jos rokotteelle olisi sama viestintästrategia kuin maskeilla aiemmin?

Koronaviestinnässä on menty eteenpäin maskisuosituksen epäselvyydestä, arvelee Mikael Jungner.

Koronavirukseen liittyvässä viestinnässä on opittu maskisuosituksen epäselvyydestä, arvelee entinen SDP:n poliitikko ja nykyinen viestintäjohtaja Mikael Jungner.

Jos rokotteelle olisi nyt sama viestintästrategia kuin maskeilla aiemmin, niin nyt STM kertoisi, että rokote on huonosti testattu, epävarma ja turha. Ja vasta kesäkuussa, kun rokotetta olisi riittävästi, sanottaisiin että rokote onkin turvallinen ja tärkeä. Onneksi ei enää noin, Jungner toteaa Twitterissä.

Maskisuosituksen epäselvyys on aiheuttanut keskustelua läpi koronavuoden. Vielä huhtikuussa viranomaisten virallinen kanta oli, että maskisuositusta ei anneta, sillä kasvomaskit eivät suojaa käyttäjää itseään koronavirustartunnalta.

Sosiaali- ja terveysministeriö STM ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL linjasivat myös, että itse tehtyjen kankaisten suojaimien tai maskien laajamittainen käyttö olisi voinut pahimmillaan johtaa vääränlaiseen turvallisuuden tunteeseen ja siten pahimmillaan lisätä tartuntariskiä.

Suomessa hallitus antoi maskisuosituksen vasta 13. elokuuta.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt