Urasyvyys on tärkeä turvallisuustekijä kaikissa renkaissa, ja lain vaatimukset vaihtelevat kesä- ja talvirenkaiden välillä.
Siitä huolimatta moni suomalainen ei tiedä, mikä on talvirenkaiden lakisääteinen minimiurasyvyys. Autojen rengaspalveluita tarjoavan Vianorin keväällä 2025 tekemän kyselyn mukaan 49 prosenttia vastaajista luulee virheellisesti, että 1,6 millimetriä riittää, vaikka se koskee vain kesärenkaita. Talvirenkaiden osalta laki vaatii vähintään kolme millimetriä urasyvyyttä.
Tietoisuus on puutteellista, vaikka kyse on keskeisestä turvallisuustekijästä. Autonrengasliiton syksyllä 2024 tekemän tutkimuksen mukaan 31 prosenttia suomalaisista ei tiennyt minimiurasyvyyttä.
– Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee lain mukaan olla vähintään kolme millimetriä, mutta talvipidon ja ajettavuuden heikkeneminen alkaa jo ennen tätä rajaa. Siksi Vianor suosittelee vähintään neljän millimetrin urasyvyyttä talviolosuhteissa ajettaessa, sanoo rengas- ja autohuoltoketju Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen tiedotteessa.
– Talvirenkaiden riittävä urasyvyys on erittäin tärkeä turvallisuuden kannalta, vaikka talvirenkaissa myös kumiseos ja mahdolliset nastat vaikuttavat pito-ominaisuuksiin. Jos urasyvyys on liian pieni, renkaan kyky siirtää loskaa ja lunta heikkenee, ja pito tiehen huononee merkittävästi. Tämä vaikeuttaa auton hallintaa esimerkiksi väistötilanteissa ja johtaa pidempiin jarrutusmatkoihin, Laitinen jatkaa.
Renkaat kuluvat eri tahtiin riippuen niiden rakenteesta, laadusta ja ajotyylistä. Myös tienpinnat vaikuttavat kulumiseen. Siksi ei ole olemassa yleistä sääntöä siitä, kuinka usein talvirenkaat tulisi vaihtaa. On kuitenkin suositeltavaa, ettei rengasta käytetä yli kuutta vuotta ja että sen kokonaisikä ei ylitä kymmentä vuotta valmistuspäivästä. Käytännössä suurin osa renkaista kuluu loppuun paljon nopeammin, ellei autolla ajeta vain harvoin.
– Suosittelen, että urasyvyyden ja rengaspaineen tarkistamisesta tulee kuukausittainen tapa. Se on yksinkertainen keino parantaa omaa ja muiden tielläliikkujien turvallisuutta. Voit myös pyytää paikallista rengasammattilaista tarkistamaan ne puolestasi, Laitinen sanoo.
Kysely toteutettiin verkossa 17. maaliskuuta – 31. toukokuuta 2025 ja siihen vastasi 15 201 suomalaista. Vianor toteutti verkkokyselyn arvioidakseen vastaajien tietämystä kesä- ja talvirenkaiden laillisista urasyvyyksistä.
Mitä muuta on hyvä tietää talvirenkaisiin siirryttäessä?
Muistettavat päivämäärät:
– Suomessa on käytettävä talvirenkaita 1.11.–31.3., jos sää tai keliolosuhteet sitä edellyttävät.
– Nastarenkaat ovat sallittuja samana ajanjaksona, ja myös muulloin, jos keli sitä vaatii.
Hyväksytyt talvirenkaat:
– Talvirenkaiksi hyväksytään nastarenkaat tai kitkarenkaat, joissa on 3PMSF-merkintä (kolme vuorenhuippua ja lumihiutale).
– Pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä, muutos astui voimaan Suomessa 1.12.2024.
Sallittu, mutta ei suositeltu Suomen talviin:
– All-season-renkaat ovat sallittuja EU-säädösten mukaisesti, mutta ne on suunniteltu leudompiin ilmastoihin. Vaikka niissä olisi 3PMSF-merkintä, ne eivät ole optimoitu pohjoismaisiin talviolosuhteisiin ja voivat heikentää turvallisuutta.
Sakko:
– Kesärenkailla ajaminen talvikelissä vaarantaa tieturvallisuuden ja voi johtaa rangaistukseen ja ajokieltoon.
Lähde: Vianor





