Amerikkalainen virvoitusjuomayhtiö Coca-Cola lanseerasi Virossa ”Share a Coke” -kampanjan, jossa yhtiön logo korvataan pulloissa paikallisilla nimillä. Kampanja on tuttu Suomessakin.
Kun eri nimillä koristellut pullot ilmestyivät kauppoihin, monella virolaisella meni juoma kuvainnollisesti väärään kurkkuun: Vitali, Natalja, Sergei, Dmitri, Kirill, Alina, Sveta ja monet muut venäläiset nimet ilmestyivät suositun kolajuoman pulloihin.
Tästä repesi raivo sosiaalisessa mediassa, kertoo Postimees -lehden uutissivusto Elu24.
– Pelkkiä venäläisiä nimiä? Ei virolaisia nimiä. Mitä ihmettä, somessa on ihmetelty.
Myös Liettuassa on Elu24-sivuston mukaan ihmetelty, että Coca-Colan pulloissa on ollut lähinnä venäläisiä nimiä.
– Me asumme Latviassa. Missä ovat Oskaras, Paulsas, Marta, Peteris, Janis, Madara? Miksi ei ollut lainkaan latvialaisia nimiä, eräs kauppias kysyy.
Coca-Cola Baltian viestintäjohtaja Liis Lepik kertoo Elu24-sivustolle, että pulloissa on yhteensä lähes 100 erilaista etunimeä ja noin 50 lempinimeä.
– Coca-Cola valitsi nimet Viron tilastokeskuksen suosituimpien nimien perusteella. Tietojen pohjalta kokosimme erityisesti Z-sukupolven ja millenniaalien keskuudessa yleisimmät nimet, sillä kampanja on suunnattu juuri tälle kohderyhmälle, Liis Lepik kertoo.
Venäjänkielisessä yhteisössä tietyt nimet ovat hyvin suosittuja, jolloin ne nousevat tilastojen kärkeen määrässä. Virolaiset sen sijaan suosivat nimiä, jotka eivät välttämättä ole aina kovin yleisiä. Siksi heitä on tilastoissa vähemmän kuin esimerkiksi vladimireja.
– Virolainen yhteiskunta on monimuotoinen – meillä on yli 122 000 yksilöllistä etunimeä, joista lähes 100 000 kuuluu vain yhdelle henkilölle, hän jatkaa.
ma ei osanud arvata et üks hetk EMMAT on raske leida aaaah😭 pic.twitter.com/dQ7GCwjN68
— emmy k (@p6ssaemmu) May 29, 2025
Selveris Coca Cola pudelid kõik vene nimedega
byu/Meet_Final_illusion inEesti