Verkkouutiset

Viktor Orban. AFP / LEHTIKUVA / GERGELY BESENYEI

Viktor Orbanin puolueesta EU:n isoin mainostaja Googlessa

Unkarin hallitusleiri käytti 4,3 miljoonaa euroa lännen vastaiseen disinformaatioon.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Unkarin pääministeri Viktor Orbanin Fidesz – Unkarin kansalaisliitto -puolue ja sen tukijat tekivät europarlamenttivaalien alla ennätyksen lännen vastaista disinformaatiota sisältävässä mainostuksessa sosiaalisessa mediassa. Tämä selviää unkarilaisen riippumattoman tutkimuskeskuksen Political Capital tekemästä ja julkaisemasta tutkimuksesta.

Raportti kertoo, miten epäsymmetristä poliittinen mainostus Unkarissa on:

– Kun hallitusleiri käytti 4,3 miljoonaa euroa mainoksiin Metassa ja Googlessa, kaikki 14 oppositiopuoluetta ja niihin liittyvä media käyttivät alle viidenneksen siitä summasta – 839 000 euroa.

Fidesz ja sen poliitikot käyttivät yksin 2,0 miljoonaa euroa, joka on 2,6 kertaa kaikkien 14 oppositiopuolueen käyttämä summa 764 558 euroa. Poliittisen mainostamisen taso on raportin mukaan Unkarissa silmiinpistävää jopa koko Euroopan mittapuulla.

– Fidesz on ollut tänä vuonna Googlen suurin mainostaja, joka on maksanut kuudesta videosta kymmenen eniten mainostetun videon joukossa, ilmoittaa raportti.

Tutkimuksen tekijöiden mukaan Fidesz ja sen tukijat ovat Unkarin päähankkijoita vihamielisille disinformaatiota sisältäville narratiiveille, joiden mainostamiseen se käytti 98,6 prosenttia mainitusta kahdesta miljoonasta eurosta. Kaikkein eniten mainostettu vihamielinen narratiivi – joka pyöri helmikuun alusta kesäkuun alkuun saakka – oli suunnattu uutta oppositiojohtajaa Peter Magyaria vastaan. Siihen käytettiin 46 prosenttia kokonaissummasta.

Toiseksi mainostetuin vihamielinen narratiivi (34 prosenttia kahdesta miljoonasta) käsitteli Ukrainan sotaa. Siinä väitettiin, että ”Euroopan sotaa kannattavat poliitikot ja heidän unkarilaiset käskyläisensä haluavat aloittaa kolmannen maailmansodan”. Tämän narratiivin tärkeys kasvoi raportin mukaan vaalien lähestyessä, ja viime viikkoina se ylitti ja osittain sulautti itseensä muut narratiivit.

Kolmanneksi mainostetuin narratiivi (yhdeksän prosenttia kokonaissummasta) väitti hallitusta vastustavien voimien palvelevan ulkomaisia etuja.

Orban sanoi vaaliviikolla tehdyssä haastattelussa, että hänen maansa täytyy pysytellä erossa sodasta, johon ukrainalaiset ovat vetämässä EU:n ja jopa koko maailman.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)