Viime kuukausien aikana liitto on saanut jäseniltään lukuisia viestejä, joissa nämä pelkäävät jäävänsä kokonaan veropalvelujen ulkopuolelle. Verohallinto on kehittänyt digipalvelujaan kiitettävällä tavalla. Nykyvauhdilla palvelukehitys uhkaa kuitenkin jättää jälkeen ne, joilla ei ole vielä säännöllistä pääsyä verkkoon.
Keväällä verohallinto ei aio enää lähettää kansalaisille veroilmoituksen palautuskuorta eikä palautettavaa lomaketta. Veronmaksajien lakiasiainjohtaja Vesa Korpelan mukaan paperilla ilmoittavat kansalaiset joutuvat näin itse hankkimaan lomakkeet, kirjekuoren ja maksamaan postimaksun.
– Paperilla ilmoittamista ollaan tekemässä kohtuuttoman vaikeaksi aiempaan verrattuna, Korpela huomauttaa.
Verohallinto on luvannut lähettää tarvittavat lomakkeet pyyntöä vastaan postitse, mutta pyyntöäkään ei saa läpi, jos hallinnon puhelinlinjat tukkeutuvat. Näin tapahtui jo tammikuun alun palveluruuhkassa.
Korpelan mielestä kansalaisten pakko-ohjaaminen sähköiseen asiointiin asettaa heidät eriarvoiseen asemaan.
– Kaikki kansalaiset ovat verohallinnon asiakkaita, mutta sähköiset viranomaispalvelut saavuttavat vain nettiyhteyden päässä olevat. Olisi reilua jatkaa toistaiseksi vanhaa tapaa ja pistää palautuskuori esitäytetyn veroilmoituksen mukaan, hän ehdottaa.
Kyse ei ole vain iäkkäistä tai pienillä paikkakunnilla asuvista yksityishenkilöistä. Esimerkiksi monet kuolinpesät voivat ilmoittaa tulonsa tällä hetkellä vain paperilomakkeella. Korpela ei näe uudelle menettelylle edes taloudellisia perusteita.
– Nyt yritetään säästää väärästä paikasta. Kuorien lähettämättä jättäminen tulee vaatimaan tuhansia turhia selvittelyjä, kun ilmoituksia lähetellään yksitellen, ne katoavat tai jäävät kokonaan postittamatta.
Veronmaksajien mielestä väistämätöntä kehitystä kohti sähköistä verotusmenettelyä tulee tukea ainakin muutaman vuoden siirtymäajalla.





