Venäjän viimeaikaiset lento-onnettomuudet ovat herättäneet maailmalla runsaasti keskustelua ja spekulaatiota. Lokakuussa saman viikon sisällä sattui peräti kaksi samankaltaista onnettomuutta, jossa hävittäjän uutisoitiin syöksyneen kerrostaloon. Ruotsalaisen Aftonbladetin mukaan helmikuun jälkeen 12 venäläishävittäjää on tippunut taivaalta Venäjän yllä, joista jopa seitsemän viimeisen kolmen kuukauden aikana.
Kansainväliset analyytikot ovat arvioineet lännen asettamien pakotteiden hankaloittaneen Venäjän ilmavoimien huoltoa, ja Ukrainan sodan on epäilty kuormittaneen niin lentäjiä kuin kalustoa. Venäläiset asiantuntijat ovat kuitenkin tyrmänneet teorian.
Venäjän ilmavoimien ex-eversti Viktor Alksnisin mukaan onnettomuuksissa osallisina olleet koneet on suunniteltu neuvostoaikana, eikä niissä käytetä läntisiä komponentteja. Alksisin mukaan viime aikojen tapaturmissa ei ole mitään ”sensaatiomaista”, ja ne johtuvat hänestä esimerkiksi inhimillisistä virheistä.
Aftonbladetin haastatteleman everstiluutnantti Peter Lidén uskoo kuitenkin pakotteiden vaikutukseen.
– Pakotteet iskevät Venäjän koko järjestelmään, ne vaikuttavat niin tuotantoon, koulutukseen kuin huoltoon. On vaikea sanoa, tapahtuuko onnettomuuksia nyt enemmän, mutta yleisesti ottaen järjestelmä on rasittunut, Ukrainassa sotilasasiamiehenä palvellut Lidén sanoo.
Lidénin mukaan Venäjän asevoimissa riskinottoon ja mahdollisiin kuolonuhreihin suhtaudutaan Ruotsia ”sallivammin”. Samalla hän muistuttaa, että Venäjällä on intressi vähätellä pakotteiden vaikutusta maan ilmavoimien toimintakyvylle.
– Sekä Venäjällä että lännellä on intressi joko vähätellä tai korostaa pakotteiden merkitystä. Mutta niillä on ollut merkitystä, sen lähemmäs totuutta emme pääse, Lidén sanoo.