Tyhjiä jauhelihahyllyjä Helsinkiläisessä ruokakaupassa. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Vastaus väitteille: Tämän vuoksi jauhelihaa ei ole kaupan hyllyillä

Tuula Loikkanen kiistää väitteet, joiden mukaan taustalla olisi osin kaupan oma toiminta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen käsittelee Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan jauhelihapulaa. Hän kiistää väitteet, joiden mukaan taustalla olisi osin kaupan oma toiminta.

– Kaupan liiketoimintalogiikka on yksinkertainen: tuotteiden saatavuus ja myynti ovat elinehto. Yksikään kaupan toimija ei vapaaehtoisesti jättäisi suosittua tuotetta hyllystä pois, vaikka hinta nousisi – etenkin, kun sama logiikka ei sovellu muihin viime aikoina kallistuneisiin tuotteisiin, kuten kahviin tai suklaaseen.

Hän korostaa, että keskeinen syy jauhelihapulaan on naudanlihan tuotannon väheneminen Suomessa ja kysynnän kasvu kansainvälisillä markkinoilla.

– Jos naudanlihaa ei varastoissa ole, eikä teollisuus pysty sitä tuottajilta hankkimaan, ei kaupan hinnankorotus yksin ratkaise ongelmaa.

Hän uskoo, että kotimaisen tuotannon sopeutuminen uuteen tilanteeseen vie aikaa.

Jauhelihan kuluttajahinnan korotus voisi jossain määrin hillitä kysyntää ja vähentää ylilyöntejä, kuten hamstrausta, mutta se ei silti Loikkasen mukaan takaa, että tuottaja hyötyy tilanteesta, jos lihatalot eivät jaa hinnankorotusta eteenpäin alkutuotantoon.

Kaupan yritykset ovat jo ryhtyneet toimiin.

– Neuvottelut elintarviketeollisuuden kanssa ovat käynnissä, ja tavoitteena on löytää ratkaisu, jolla varmistetaan riittävä määrä laadukasta kotimaista jauhelihaa myös jatkossa.

 Loikkanen pitää tärkeänä pohtia, miten globaalit muutokset heijastuvat Suomen elintarvikemarkkinaan ja miten niihin voidaan varautua.

– Haasteita ei ratkaista ilman kaikkien toimijoiden rakentavaa yhteistyötä.

Loikkanen viittaa tekstillään esimerkiksi Luonnonvarakeskuksen tutkimusprofessori Jyrki Niemen ja erikoistutkija Csaba Jansikin Helsingin Sanomissa esittämiin näkemyksiin siitä, että jauhelihapulan taustalla olisi osin kaupan oma toiminta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)