Uusi seitsenpaikkainen katumaasturi Moskvitš 8, jonka lähtöhinta on 2,98 miljoonaa ruplaa (31 800 euroa), ei ole löytänyt markkinoita Venäjällä. Kahdessa viikossa mallin lanseerauksesta koko Venäjällä oli vasta yksi auto.
– Kaikkia versioita on saatavissa eikä jonoa ole, selventää esittelytilan edustaja. Ainoa kauppa tehtiin elokuun puolivälissä. Sen jälkeen uusia ostajia ei ole ilmaantunut. Moskvitšin lanseeraus oli jatkuvien viivästysten leimaama. Alun perin mallin piti tulla myyntiin vuonna 2024, mutta se ei toteutunut. Helmikuussa 2025 ilmoitettiin myynnin alkavan talven päätyttyä, mutta sekään ei toteutunut, ja lanseerausta siirrettiin jälleen eteenpäin.
Uutta mallia esitellään Moskvitšin lippulaivana tila-ajoneuvojen kokoluokassa. Sen koko on 4824 x 1870 x 1756 mm. Auto on varustettu massiivisella jäähdyttimen säleiköllä LED-valoineen, digitaalisella näytöllä, 360 asteen kameranäytöllä, langattomalla kännykän laturilla ja kaksisävyisellä nahkasisustuksella. Konepellin alla on bensiinikäyttöinen 174-hevosvoimainen suoraruiskutusmoottori. Seitsennopeuksinen vaihteisto on puoliautomaattinen eli niin sanottu robottivaihteisto.
Moskvitš 8:n myyntiongelmat heijastavat Venäjän automarkkinan yleistä romahdusta. Avtostatin tilaston mukaan kuluvan vuoden alkupuoliskolla myytiin 530 400 uutta henkilöautoa. Jos kuorma- ja linja-autot lasketaan mukaan, markkinan volyymi oli 601 800 ajoneuvoa. Tämä on 28 prosenttia vähemmän kuin vastaavana aikana vuotta aikaisemmin. Henkilöautojen myynti putosi 26 prosenttia, linja-autojen lähes 60 prosenttia ja raskaiden kuorma-autojen 56 prosenttia.
Kysynnän romahtaminen on pakottanut ainakin neljä venäläistä autovalmistajaa siirtämään koko henkilökuntansa nelipäiväiselle työviikolle.





